مزایای روان کننده بتن

در این مقاله با مزایای روان کننده بتن و کاربردها و نحوه استفاده از روان کننده‌های بتن و ... بیشتر آشنا خواهید شد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

در بتن ریزی افزودنی‌های کاهنده آب یکی از پرکاربردترین محصولات است که موجب پیوستگی میان بتن شده و میزان مقاومت و استحکام بتن را افزایش می‌دهد.

درواقع روان کننده بتن یک نوع افزودنی معدنی و شیمیایی است که به صورت پودر و مایع می باشند که با اضافه شدن به بتن کیفیت و کارایی آن را بهبود می‌بخشد. این ماده شیمیایی به دلایل مزیت‌های فراوانی که دارد در زمینه‌های مختلف ساخت وساز به کار می‌رود.

تأثیر این روان کننده‌ها بر بتن باعث می‌شود تا سازه بتنی را راحت تر و بهتر بسازند. این اثرگذاری‌ها تنها قسمتی از مزیت‌های روان کننده بتن به حساب می‌آیند. بعضی از مزایای مهم این مواد افزودنی به شرح زیر می‌باشد.

۰کاهش آب اختلال در اسلامپ ثابت و همچنین افزایش اسلامپ بتن بدون نیاز به اضافه کردن آب

۰ساده تر کردن بتن ریزی در قالب و افزایش خاصیت شکل پذیری آن

۰افزایش کیفیت و مقاومت بتن به  وسیله روان کننده بتن

۰افزایش روانی بتن و راحت تر شدن پمپاژ بتن

۰کاهش حالت چسبندگی و جمع شدگی در سیمان و بالا بردن مقاومت در بتن

۰تولید بتن در حجم بالا و کم کردن میزان سیمان مصرفی
قیمت خرید انواع روان کننده بتن

کاربرد استفاده از افزودنی روان کننده در بتن

این روان کننده بتن برای افزایش روانی و کارایی بتن به آن اضافه می‌شود. محصول کاهنده آب یا روان کننده از جمله افزودنی‌های پرکاربرد در بتن می‌باشد که بدون افزودن آب در بتن کارایی بتن را افزایش داده و در شرایط خاص کار کردن با بتن راحت شود و همچنین روی میزان شکل پذیری یا اسلامپ آن تأثیر می‌گذارد.

اولین مورد کاربرد روان کننده بتن کاهش نسبت آب به سیمان است. این محصول پرکاربرد ذرات سیمان بتن را پراکنده می‌کند. یعنی بار سطح همه ذرات سیمان را منفی می‌کند و در نتیجه ذرات سیمان از هم دور می‌شوند.

کاربرد دیگر آن تسهیل و تسریع فرایندها است که این  امکان را ایجاد می‌کند که نیروی انسانی کمتری به کار گرفته شده و پروژه ساخت با سرعت بیشتری انجام شود. استفاده از این محصول روان کننده سبب ایجاد حالت خمیری در بتن می‌شود و مصرف سیمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای این که بتون‌ریزی در مقاطع تنگ و نواحی پرآرماتور، بتن باید روانی زیادی داشته باشد. همچنین در ساخت سازهایی مثل پل و بدنه سد که حجم بتن ریزی زیاد است. استفاده از روان کننده بتن موجب کاهش مصرف سیمان می‌شود.

به طورکلی روان کننده بتن سبب کاهش میزان نفوذ پذیری بتن شده و مانند محصولات آب بندی، بتن عمل می کند و کیفیت بتن را افزایش می‌دهد. در هر مکانی که نیاز به بتن مقاوم و دوام داشته باشیم، روان کننده بتونی یکی از محصولات بسیار پرکاربرد است.
خرید روان کننده بتن با قیمت ارزان

دلایل استفاده از روان کننده ها در بتن

روان کننده های بتن یکی از مهم ترین افزودنی‌های شیمیایی است که کاربرد زیادی در مصالح ساختمانی دارد. یکی از مصالح ساختمانی که کاربرد زیادی دارد بتن است. بنابراین برای ساخت یک بتن با کیفیت مناسب با در نظر گرفتن فاکتورهای مورد نظر باید یک سری مواد شیمیایی روان کننده را به آن اضافه کنیم.

افزودن این روان کننده‌ها به  بتن علاوه بر سهولت اجرای بتن باعث تسریع  حصول  مقاومت و افزایش  ویژگی‌های ساختاری در بتن می‌شوند.

استفاده از این محصول پرکاربرد در بتن موجب می‌شود که حالت خمیری و چسبناک بتن بهبود یابد و همچنین میزان آب مصرفی در بتن را تا حداقل کاهش می‌دهد. و همین امر باعث همگن بودن بتن و استاندارد بودن  آن می‌شوند.

یکی از فاکتورهای مهم استفاده از فوق روان کننده در بتن خاصیت ریتاردی در سیمان است. این ویژگی باعث می‌شود تا بتن در محل پروژه تولید نشود و در کارگاه‌ها با کوتاه ترین زمان ممکن تولید شود.

 یکی دیگر از دلایل استفاده از این محصولات با روان نمودن ملات باعث می‌شوند پروسه ی بتن ریزی با سرعت بیشتری و کیفیت بهتر و منسجم‌تر انجام شود.

از طرف دیگر استفاده از این روان کننده‌ها با توجه به ویژگی ساختاری و شیمیایی که دارند می‌توانند جاذبه ذرات سیمان را کاهش دهند و از کلوخه شدن و جمع شدگی سیمان جلوگیری کنند و ازاین رو سیمان به صورت یکدست و همگن در تمامی بخش ها توزیع شود.
لیست قیمت انواع روان کننده ها و ابر روان کننده های بتن

نحوه استفاده از روان کننده‌های بتن

این محصولات مایع روان کننده بتن روی سیمان اثر گذاشته و موجب بهبود خواص آن می‌شود با هر سیمانی سازگاری دارد. نحوه استفاده از روان کننده بتن در مرحله اول، درصد استفاده از آن لازم است. مقدار مصرف روان کننده در بتن که جهت بهبود کارایی بین ۱ تا ۳ لیتر در متر مکعب بتن است و مقدار زیاد این مواد موجب آسیب به ملات می‌شود.

 نحوه استفاده از این محصول با شرایط بتن ریزی شامل محل و زمان بتن،  اسلامپ اولیه،  مقطع بتون ریزی،  مقاومت اولیه و نهایی بتن و ... بستگی دارد. البته در تهیه روان کننده ها از فرمولاسیون مختلفی استفاده می‌شود و این موضوع سبب می‌گردد که هر یک مقدار مصرف مشخصی دارند.

به طورکلی استفاده از این روان کننده ها بتن به نوع و کاربرد آن وابسته است  و باید مطابق توصیه تولیدکننده باشد.  در محاسبه مقدار روان کننده بتن، لازم است که نسبت آب به سیمان درواقع اسلامپ  اولیه بتن را مشخص می‌کند، تعیین گردد. همچنین شما می توانید با اطلاع از عیار سیمان بتن مصرفی،  حجم کل بتن ریزی،  اسلامپ اولیه و نهایی بتن و با توجه به فرمولاسیون تولیدکننده، نحوه استفاده از روان کننده‌های بتن را محاسبه کنید.

کلام آخر

همان طورکه در متن بالا گفته شد روان کننده بتن یک محصول جدید و پرکاربرد است که برای بهبود ویژگی ظاهری و نهایی بتن،با توجه به میزان مهندسی شده و محاسبات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روان کننده‌های بتن شیمیایی انواع متنوع و گوناگونی دارند که بنا بر نوع نیاز می توان انواع گوناگون آن را سفارش داد.  البته هر ماده افزودنی در صورتی که توسط ناظر پروژه تأیید شود اجازه اضافه شدن به بتن را دارد.

بنابراین روان کننده بتن ماده شیمیایی است که در صورت افزودن به بتن موجب روانی و در عین حال کارایی زیاد آن می‌شود و همچنین موجب صرفه جویی در مصرف سیمان و سهولت در اختلاط سیمان می‌شود.