چه نوع افزودنی بتن را انتخاب کنیم!؟

بتن جزء پر مصرف‌ترین مواد مورد استفاده در ساخت‌وساز است.  در برخی مواقع جهت ساخت سازه‌های ویژه برای درست کردن بتن‌های با کیفیت از افزودنی‌های مختلف بتن استفاده می‌کنند. افزودنی‌های بتن با ویژگی‌هایی که به بتن می‌دهند سبب افزایش ماندگاری و استحکام بالا در سازه شده و توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. برای انتخاب افزودنی بتن مناسب لازم است ابتدا اساس عملکرد مورد نیاز را شناسایی کرده سپس نوع ماده افزودنی را انتخاب کنید.

استفاده از افزودنی‌های روان کننده جهت تولید بتن با مقاومت بالا، افزودنی های فوق روان کننده جهت تولید بتن‌های خود تراکم در سازه‌های پر آماتور، استفاده از افزودنی‌های حباب ساز در تولید بلوک‌های بتنی که در معرض یخبندان هستند، افزودنی‌های کندگیر کننده جهت استفاده در بتن ریزی در هوای گرم  از جمله کاربردهای افزودنی‌های بتن به شمار می‌روند.

در ادامه قصد داریم مطالبی بیشتری در رابطه با افزودنی های بتن ارائه دهیم پس با ما همراه شوید.

چه افزودنی بتن را انتخاب کنیم

نکات مهم در انتخاب افزودنی بتن

جهت انتخاب افزودنی بتن باید یکسری عوامل اصلی را در نظر گرفت تا هم از نظر اقتصادی یعنی هزینه اصطلاحات به وسیله افزودنی و هم از نظر تکنولوژیکی یعنی ارزیابی آسانی استفاده از آن بر روی مراحل تاثیر گذار باشد. از مهمترین نکاتی که باید در انتخاب افزودنی‌های بتن در نظر بگیرید عبارتند از:

ترکیب شیمیایی مواد افزودنی و بهره گیری از خواص آن

لحظه اضافه شدن ماده افزودنی به سیمان نسبت به لحظه اختلاط آب با سیمان اندازه گیری شود.

بررسی زمان اختلاط و دمای جرم بتن

سازگاری سیمان با مواد افزودنی

 

طرح اختلاط

طرح اختلاط بتن مراحلی برای تعیین نسبت سیمان، ماسه و سنگدانه جهت تهیه نوع بتن مناسب سازه انجام می‌گردد.

مزیت انجام این روش این است که نسبت‌های مناسبی از مصالح را ارائه داده و در نتیجه  استفاده از بتن جهت مقاومت سازه ما را اقتصادی می‌‌کند. از آنجایی که مقدار بتن مورد استفاده برای ساخت‌وسازها بسیار زیاد است به همین سبب لازم است در تعداد و مقدار مصالح مورد نیاز همانند سیمان برای ساخت بتن صرفه‌جویی کنند.

 

ناگفته نماند که اکثر افراد طرح اختلاط بتن را با طراحی مخلوط سیمان اشتباه می‌گیرند درحالی که سیمان تنها یک مورد از  مواد تشکیل دهنده بتن است. درواقع سیمان با ویژگی متصل کردن خود می‌تواند  سفت و سخت به مواد دیگر بچسبد. بنابراین نمی‌توان آن را به جای طرح اختلاط استفاده کرد.

کدام نوع افزودنی بتن مناسب تر است؟

کیفیت سیمان و سنگ‌دانه

سنگدانه‌ها معمولا به عنوان پرکننده بی اثر در مخلوط بتن به کاربرده می‌شوند. اما با یک بررسی دقیق‌تر  شاهد نقش و تاثیر سنگ‌دانه‌ها در تغییرات درجه‌بندی، حداکثر اندازه، وزن واحد و محتوا خواهیم بود. درواقع تمامی موارد نام برده شده می‌توانند ویژگی و عملکرد مخلوط بتن را تغییر دهند. توجه به هزینه‌ها دلیل دیگر برای انتخاب سنگدانه‌ها می‌باشد. زیرا استفاده از سنگدانه‌های درشت معمولا به کاهش نیاز به سیمان که ماده‌ای پرهزینه است کمک می‌کند. همچنین هزینه مخلوط بتن را نیز کاهش می‌دهد.

از آنجایی که سنگدانه کاربرد زیادی در اسکلت‌بندی بتن دارد و عامل اصلی انتقال تنش است، در صورتی که از کیفیت پایینی برخوردار باشند به سرعت در مقابل تنش‌ها متلاشی می‌شوند. از این رو بتن، سازه مورد نظر مقاومت مناسبی از خود نشان نمی‌دهد. بنابراین کیفیت سنگدانه‌ها بر روی مقاومت بتن بسیار تاثیر گذار است که باید حتما به آن توجه شود.

 

کیفیت سیمان به کار برده شده در بتن ریزی نیز از موارد مهم محسوب می‌شود. درواقع انتخاب نوع سیمان برای بتن ریزی به محیطی که سازه در آن ساخته می‌شود بستگی دارد. همین موضوع سبب می‌شود که نتوان برای تمام سازه‌ها از یک نوع سیمان استفاده کرد. برای اینکه بتوانید با کیفیت‌ترین نوع سیمان برای بتن ریزی را انتخاب کنید باید تفاوت انواع مختلف سیمان را بدانید و همچنین از نیازهای هر پروژه آگاهی کامل پیدا کنید.

 

محیط اجرایی

آماده سازی محیط بتن ریزی از مراحل مهم به شمار می‌رود. زیرا قبل از اقدام به بتن ریزی باید مواد زائد همچون: گل‌ و لای، برف، یخ، مواد گیاهی، خرده‌های پلی استایرن، مواد و قطعات اضافی ناشی از آرماتور بندی  جمع‌آوری و برداشته شوند. زیرا با توجه به تاثیر نامناسب مواد زائد بر روی ظاهر و کیفیت نهایی بتن قبل از روغن کاری قالب‌ها، بررسی این موارد امری ضروری به حساب می‌آید.

 

قالب‌ها باید به شیوه مناسب تمیز شده و با استفاده از روغن پوشش داده و درزبندی شوند. برای روغن‌کاری قالب‌ها باید با استفاده از روغن ماده رهاساز و طبق دستور‌العمل‌های  تولید کننده‌ها اقدام به روغن کاری نمود.

 

حجم بتن ریزی

معمولا تشخیص مقدار بتن مورد نیاز برای پروژه می‌تواند مشکل باشد اما بیشتر مدیران، مهندسین اجرایی، و سرپرست کارگاه می‌توانند در زمان خرید بتن اماده مقدار بتن مورد استفاده را تخمین بزنند. درواقع بررسی حجم مورد نیاز بتن می‌تواند به هدر رفتن کمتر بتن و در نتیجه کاهش هزینه‌ها شود.

 

برای محاسبه مقدار بتن مورد نیاز فرمول براساس شکل تغییر می‌کند اما روش حساب کردن حجم یکسان است، یعنی سه بعد باید ضربدر یکدیگر شوند.

در نظر بگیرید که حجم اشغال شده توسط میلگرد‌ها و ستون‌ها باید به صورت جداگانه محاسبه شوند و از کل حجم به دست آمده کم شوند.

 

نحوه بررسی حجم بتن مصرفی به موارد زیر بستگی دارد:

میزان ضخامت بتن باید تعیین شود.

طول و عرضی که قرار است پوشانده شود را اندازه گیری کنید.

طول و عرض را ضرب کنید تا متراژ را به دست آورید.

ضخامت را از سانتی متر به متر تبدیل کنید.

 

زمان بندی پروژه

تهیه برنامه زمان بندی و ارائه آن به کارفرما برای یک پروژه ساخت و ساز جهت تایید و اطلاع از چگونگی مراحل اجرای پروژه از وظایف اصلی پیمانکار می‌باشد. همیشه داشتن یک الگو و قالب می‌تواند در تهیه کامل برنامه نقش مهمی ایفا کند

 

کلام اخر

همانطور که می‌دانید استفاده از افزودنی‌های بتن سبب افزایش مقاومت در سازه می‌شود البته انتخاب نوع مناسب این افزودنی‌ها بسته به نوع سازه شما دارد یعنی شما باید بسته به نیاز خود یک نوع از انواع افزودنی‌ها را انتخاب کنیم. همچنین عوامل تاثیر گذار در مراحل اقدام به بتن ریزی و استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب نیز در این فرایند نقش بسزایی را ایفا می‌کند. حال امیدواریم با ارائه مطالب موجود در این مقاله توانسته باشیم نکات کاربردی و اساسی در رابطه با افزودنی‌های مناسب را ذکر کرده باشیم.