روش مصرف انواع روان کننده بتن

امروزه در بازار روان کننده های بتن، بر اساس فرمولاسیون ویژه ای در شرکت‌های تولیدکننده ساخته می شوند که هر کدام از آنها بسته به نوع خصوصیات بتن و ماتریال تشکیل دهنده آنها میزان مصرف متفاوتی دارند. به طوری که طریقه مصرف حداقل و حداکثر آن در بتن،  باید دربرگه مشخصات محصول یا توسط کارشناسان فنی شرکت سازنده محصول به دست آورد.

آنچه که سبب می شود بتن ها با استفاده از روان کننده بتن کارآیی بهتر و بالاتری  داشته باشند، استفاده صحیح از آنها می باشد. درواقع مقدار روان کننده در بتن توسط فرمول مشخصی تعیین می شود.

در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما با میزان صحیح استفاده از این محصول آشنایی کامل داشته باشید.

روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن یک ماده شیمیایی بتن است که به عنوان کاهنده آب و بالا بردن عدد اسلامپ به مواد افزوده می شود تا بتن، روان تر و نرم تر شود، خاصیت شکل پذیری آن افزایش یابد ، از حالت چسبندگی آن کاهش یابد و از اصطلاک هنگام کار در آن کم می کند. یا به طورکلی افزودنی کاهنده آب یا روان کننده، از جمله افزودنی های پرکاربرد در بتن  است.  

بتن  از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشکیل شده است یا مخلوط کردن سنگدانهای ریز و درشت، سیمان پرتلند و آب  می باشد.  این مخلوط پس از گذشت زمان کافی به ماده ای سنگ مانند تبدیل می شود. هرچه نسبت آب به سیمان کمتر باشد، مقاومت بتن بالاتر و نفوذ پذیری آن کمتر است.

روان کننده بتن یعنی ترمیم کننده بتن که بر روی میزان شکل گیری یا اسلامپ به آن و خصوصیات بتن تأثیر می گذارد. هنگامی که این محصول به بتن اضافه می شود بتن تحت تأثیر قرار می گیرد و روان می شود.

بتن روان تر یک بتن ایده ال برای گروه بتن ریز است. چون هم راحت پمپاژ می شود و هم به راحتی می توان روی سطح آن انجام داد. در واقع روان کننده بتن، مایع محلول در آب برای افزایش کارای بتن جایگزین آب کرده است.

استفاده از این محصول در بتن موجب افزایش مقاومت و دوام آن می گردد. همچنین سبب ایجاد خواص زیادی در بتن می شود. زمانی که روان کننده با مخلوط بتن ترکیب می شود، اولین کاری که می کند نسبت آب به سیمان را کاهش می دهد. همین مسئله باعث می شود که بتن با خاصیت یکسان و مناسبی به دست آيد و به راحتی خلل و فرج محل ریخته شده را پر کند.

انواع روان کننده های بتن

روان کننده بتن چه کاربردی دارد؟

روان کننده بتن یکی از افزودنی های بتن است که برای افزایش مقاومت بتن و همچنین بهبود  کیفیت و کارایی آن  اضافه می شود. زمانی که بتن با این ماده افزودنی مخلوط می شود نوعی نیروی دافعه بین ذرات سیمان به وجود می آید که باعث نرمی بتن می شود.

بهترین کارآیی این محصول این است که بدون تغییر در اسلامپ بتن میزان آب مورد استفاده را به شدت کاهش می دهد و به نرم شدن بتن کمک می نماید. همچنین این روان کننده باعث می شود تا سطح مقاومت و دوام بتن افزایش پیدا کند.

روان کننده بتن، روانی بتن را هم با کاهش آب بتن در مقدار ثابتی محفوظ نگه می دارد. چرا که این خاصیت در زمان تبخیر شدید آب بسیار کاربردی است.

افزودن این محصول به بتن یکی از بهترین روشهای بالا بردن کارآیی و روانی بتن می باشد. به طوری که بدون نیاز به افزایش نسبت آب به سیمان ، می توان در مصرف سیمان هم صرفه جویی کرد.

استفاده از این محصول در بتن موجب می شود تا مقاومت پذیری آب در برابر نفوذ و دیگر عوامل محیطی و جوی افزایش یابد.

باعث افزایش اسلامپ پذیری بتن می شود و از ایجاد ترک در سطح بتن جلوگیری می کند.

این روان کننده ذرات سیمان بتن را پراکنده می کند و باعث ایجاد حالت خمیری مانند در بتن می شود.

خرید انواع روان کننده های بتن

مقدار مصرف فوق روان کننده در بتن

فوق روان کننده بتن یعنی کاهنده قوی آب یا ترکیبی برای جایگزینی کردن آب در بتن است. چراکه آب زیاد در بتن مقاومت و دوام بتن را کاهش می دهد به همین دلیل از فوق روان کننده بتن در ترکیبات  بتن استفاده می شود تا خواص آب را در بتن افزایش دهد. عملکرد این محصول افزایش کارایی بتن و مقاومت آن می باشد.

مقدار مصرف مناسب این ترکیب در بتن تقریبا بین ۳/دهم تا  ۱/۴ وزن سیمان است البته میزان مصرف فوق روان کننده بتن در هر پروژه و شرایط اقلیمی متفاوت است. درواقع این میزان نسبت به کارآیی و مقاومت مورد نظر و شرایط آب وهوایی و فاصله آروماتورها متغیر است‌.

این محصولی جدید و پرکاربرد است که  برای افزایش مقاومت بتن و همچنین بهبود کیفیت و کارایی آن مورد استفاده  قرار می گیرد و کارآیی بیشتری نسبت به روان کننده های دیگر دارد.

استفاده از فوق روان کننده بتن  ۲۵ تا ۳۵ درصد نیاز به استفاده از بتن را کاهش می دهد.

روش مصرف انواع روان کننده های بتن

عوامل مؤثر بر میزان مصرف روان کننده در بتن

عوامل زیادی در میزان مصرف روان کننده بتن تأثیر می گذارد که برای هر عامل یک وزن یا ضریب گذاری تشخیص داده شده است. مثلا اسلامپ بتن تأثیر مستقیم روی مصرف کاهنده قوی آب دارد. ولی وزش باد و ارتفاع در محل بتون ریزی تأثیر بسیار جزئی در مصرف روان کننده دارد.

اما میزان مصرف روان کننده بتن در هر مخلوط بتنی به عواملی مثل اسلامپ بتن، شرایط آب و هوایی، نوع و غلظت روان کننده بتن،  خواص شیمیایی و فیزیکی بتن، نسبت آب و سیمان و ...وابسته است.

نکته: این محصول بتنی از مواد شیمیایی و آلی مختلفی ساخته شده اند که در زمان استفاده از آنها باید از دستکش، لباس، پوشش کامل، عینک ایمنی و ... استفاده کنند. این ماده هرگز نباید در تماس با چشم باشد به همین دلیل از تماس آن با پوست بدن و صورت نیز باید جلوگیری شود.

سخن آخر

همان طورکه گفته شد  بتن  یکی از پر کاربرد ترین مصالح  ساختمانی است که  مقاومت بالای این متریال از اساسی ترین دلایل استفاده از آن  می باشد. البته استفاده از روان کننده ها در ترکیب بتن باعث می شوند تا مقدار سیمان مورد نیاز کاهش پیدا کند و مقاومت پذیری آب در برابر نفوذ و دیگر عوامل محیطی و جوی افزایش یابد.

بنابراین قبل از مصرف باید به زمان استفاده و میزان مصرف آن توجه کنید زیرا برخی از افراد بدون این که نحوه استفاده از این روان کننده ها را بدانند. آن را به بتن اضافه می کنند و با این کار باعث کاهش مقاومت بتن می شود.