پمپ بتن چیست؟
پمپ بتن چیست؟

پمپ بتن چیست؟

پمپ بتن ابزاری برای پمپاژ بتن مایع مورد استفاده قرار می گیرد و دستگاهی پرکابرد برای انتقال ملات و بتن تازه است و از آنجایی که باعث افزایش سرعت عملیات ساخت و ساز میشود و در وقت سپری شده، صرفه جویی میشود و همچنین برای بتن ریزی فضاهای محدود و خارج از دسترس و ساختمان های مرتفع مفید واقع میشود، از اهمیت زیادی برخوردار است.  در سال‌های اخیر استفاده از پمپ بتن جهت بتن‌ریزی بسیار رایج شده است چرا که به کمک آن می‌توان بتن خمیری را بدون جداشدن دانه‌های آن در فواصل طولانی منتقل کرد.

قبل از روی کار آمدن پمپ بتن، انتقال بتن به محل پروژه توسط فرغون یا جرثقیل صورت میگرفت که زمان زیادی باید صرفاً برای انتقال بتن سپری میشد، اما پمپ بتن با سرعت بخشی به این فرایند و صرفه جویی در زمان صرف شده خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و جایگزین رئش های قدیمی زمان بر شد.

پمپ بتن مسئولیت انتفال بتن از میکسر به قسمت های مختلف ساختمان را بر عهده دارد.  بعد از آماده سازی بتن باید ، بتن را وارد وان پمپ بتن کنیم تا عمل بتن ریزی را آغاز کنیم.

مزایای پمپ بتن چیست؟


1.قابلیت بکار گیری و در دسترس بودن بتن در همه جا حتی نقاط محدود امکان پذیر می شود.
2.سرعت انجام کار بطرز قابل توجهی افزایش پیدا میکند و در زمان سپری شده صرفه جویی خواهد شد.
3.کاهش نیروی انسانی و تعداد کارگران، چرا که بتن بطور مستقیم در محل مورد نطر ریخته خواهد شد و نیاز به کنترل چندانی ندارد.
4.شرایط آب و هوایی بر روی بتن ریزی با پمپ بتن تاثیر خاصی نخواهد گذاشت.
5. اتلافی در بتن وجود نخواهد داشت.
6. افزایش کیفیت سطح عمل بتن ریزی

 

انواع پرکاربرد پمپ بتن کدام ها هستند؟

بطور کلی دو نوع پرکاربرد پمپ بتن زمینی و پمپ بتن بوم وجود دارد که در ادماه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

پمپ بتن ثابت

پمپ بتن ثابت دارای چرخ است و میتواند جابجا شود. این پمپ  در کارخانه و محل تولید مستقر شده و بتن توسط میکسر از کارخانه به محل پروژه ساخت و ساز حمل و به داخل پمپ ثابت ریخته می شود. سپس بوسیله این پمپ در نقاط مدنظر بتون ریزی انجام میپذیرد.

پمپ بتن بوم

پمپ بتن بوم به یک کامیون متصل است و با بازوی رباتیک متحرک (boom) کار میکند. در واقع یک فرد با کنترل از راه دور عمل این پمپ را اداره میکند. عمل بتن ریزی این پمپ بسیار دقیق است و برای پروژه های بزرگ مثل برج ها بسیار مناسب است چرا که حمل و ونقل بصورت امن انجام میشود. در این پمپ بتن عمل بتن ریزی هم بصوررت عمودی و هم بصورت افقی انجام پذیر است.

 

 پمپ های بتن بسته به ارتفاع سازه  یا عمق بتن ریزی در انواع مختلف موجود می باشد و از آنجایی که عملیات بتن ریزی فرایندی بسیار مهم است و کیفیت نهایی بتن عامل بسیار مهمی در مقاومت سازه میباشد پیشنهاد ما به شما این است که حرفه ای ترین تیم ها را در عملیات بتن ریزی و استفاده از پمپ بتن بکار بگیرید.