کاربردهای بتن پر مقاومت
کاربردهای بتن پر مقاومت

کاربردهای بتن پر مقاومت

بتن پر مقاومت یا بتن با مقاومت بالا، در واقع  بتنی با مقاومت فشاری بیشتر از ۴۰ مگاپاسکال می باشد و یکی از بتن های ویژه در صنعت عمران است و در پروژه های متعددی کاربرد گسترده دارند به خصوص در سازه های بلند و مرتفع، در پایه پل ها و برج ها و ...

با استفاده از مقاومت بالا می توان ابعاد ستون ها را به حداقل رساند و در نتیجه سازه ای زیبا تر در اختیار داشت. میتوان گفت اگر در ساخت سازه های بلند بخواهیم روشی اقتصادی را در پیش بگیریم باید مقدار فولاد مصرفی را به حداقل برسانیم و در این صورت باید حداکثر مقاومت را ایجاد کنیم که استفاده از بتن با مقاومت زیاد برای ستونها و دیوارهای برشی این عمل را ممکن میکند.

استفاده از بتن پر مقاومت سرعت قالب برداری را تسریع کرده، میزان تولید را بالا برده و باعث کاهش اتلاف محصولات در حمل و نقل شده.  بتن پر مقاومت نفوذ پذیری پایینی دارد به همین دلیل می توان از آن در مواردی که مقاومت بتن در برابر سایش، فرسایش و ... اهمیت دارد، استفاده کرد. همچنین در این نوع بتن ها ، احتمال ترک خوردگی حرارتی کاهش می یابد یعنی میتوان از این بتن در جهت کاهش حرارت هیدراتاسیون بکار گرفت.

برای تولید بتنی با مقاومت بالا تر از 40 مگاپاسکال نیاز به کنترل کیفیت دقیق تر میباشد و استفاده از مواد افزودنی کاهنده آب یا روان کننده آب نقش بسیار تعیین کننده ای در مقاومت این نوع بتن دارد. اندازه سنگدانه ها نیز در مقاومت نهایی این بتن موثر است بطوریکه سنگدانه ها با اندازه کوچک تر مناسب تر اند و حداکثر اندازه سنگدانه ها ۱۹ میلی متر باید در نظر گرفته شود.

در بتن مقاومت بالا افزایش نرمی سیمان باعث بالا رفتن سرعت واکنش هیدراسیون می‌شود اما این افزایش نباید از حد خود خارج شود و افزایش بیش از حد نرمی قابل قبول نیست.

 

چند نمونه بتن با مقاومت بالا:

بتن های الیافی با مقاومت بالا  که در واقع نوعی کامپوزیت اند و با بکار بردن، الیاف هایی از جنس شیشه و فولاد میتوان بتنی پر مقاومت تولید کرد.

بتن خود متراکم نوع دیگر از بتن های مقاومت بالا می باشد که تحت اثر وزن خود جاری می شود و خواص مکانیکی عالی دارد.

از بتن سبک پر مقاومت هم بعنوان نوع دیگر از بتن های مقاومت بالاست و در ساخت آن از سنگ دانه های سبک مانند لیکا و پومیس استفاده می شود و برای بالا بردن مقاومت از افزودنی های شیمیای و معدنی بکار گرفته می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بتن پر­مقاومت و انواع افزودنی های بتن میتوانید از مشاوران حرفه ای افرازبنا کمک بگیرید.