فوق روان کننده کربوکسیلاتی

 فوق روان کننده کربوکسیلاتی یکی از جدیدترین و برترین افزودنی‌های بتن باقابلیت کاهش میزان آب بتن تا 30 درصد می‌باشد. درواقع با استفاده از این افزودنی شیمایی به بتن، آب موجود در بتن بسیار کاهش می‌یابد و روان بودن بتن نیز افزایش خواهد یافت. در حقیقت فوق روان کننده کربوکسیلاتی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که خواص بتن را افزایش و تا حد قابل قبولی آب موجود در بتن را کاهش می‌دهد. اضافه کردن این مواد افزودنی به بتن موجب پراکنده شدن ذرات سیمان می‌شود که طی این امر روان بودن بتن به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند.

این مواد افزودنی شیمیایی، تأثیر بسزایی در دوام و استحکام بتن دارد. درواقع با اضافه کردن آن به بتن، منافذ بتن کمتر  می‌شود  و میزان آب موجود در بتن نیز 30 درصد کاهش‌یافته که درنتیجه استحکام بتن نیز افزایش خواهد یافت.

قدرت بالای کاهش آب و درنهایت افزایش مقاومت فشاری بتن در سال‌های مختلف، این محصول را به‌عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب در شرایط آب‌وهوای معتدل و گرمسیری و همچنین کارخانه‌های بتن پیش‌ساخته تبدیل کرده است.

افزودنی روان کننده کربروکسیلاتی

ترکیبات فوق روان کننده کربوکسیلات

ترکیبات فوق روان کننده کربوکسیلاتی بر پایه کربوکسیل متشکل از پلیمر‌های شانه‌ای است. این پلیمر‌ها به دلیل طول بسیار بلندی که دارند به کربوکسیل‌ها این توانایی را می‌دهند تا با آب بیشتری در ارتباط باشند و از این طریق روانی بودن بتن را افزایش می‌دهند که همین امر موجب ساخت یک بتن با استحکام بیشتر می‌شود.

فوق روان کننده پلی کربوکسیلات بهترین نسل روان کننده‌های آب در بتن هستند که در ساخت بتن‌ باکیفیت بسیار کاربرد دارند. تلاش برای کاهش میزان و جذب آب در بتن مهم‌ترین عملکرد این مواد افزودنی است. این مواد با کاهش نسبت آب به ذرات سیمان و درنتیجه کاهش منافذ بتن با جذب آب اضافی نفوذپذیری بتن را کاهش داده و مقاومت مکانیکی آن را افزایش می‌دهد.

مزایای روان کننده کربوکسیلات

در زمان ساخت بتن برخی از عوامل کیفیت و مقاومت را در سازه تهدید می‌کند که با استفاده از افزودن روان کننده کربوکسیلات به بتن می‌توان مانع از ایجاد عوامل آسیب‌زا در بتن شد.

مزایای روان کننده کربوکسیلات شامل موارد زیر است:

با اضافه کردن این مواد افزودنی و روان کننده می‌توان آب موجود در بتن را در حدود 30 درصد کاهش داد.

میزان روان بودن بتن با افزودن این مواد روان کننده افزایش می‌یابد.

اضافه کردن این مواد تأثیر قابل‌توجهی در کنترل کردن مقدار اسلامپ بتن دارد.

اضافه کردن روان کننده کربوکسیلات به بتن مانع از پراکنده شدن بتن، جدا شدن سنگ‌دانه‌های بتن می‌شود و علاوه بر این از آب انداختن بتن نیز جلوگیری می‌کند.

به دلیل راحت ترکیب‌شده  این نوع ران کننده بتن سرعت کار ساخت بتن نیز افزایش پیدا می‌کند.

فوق روان کننده  کربوکسیلاتی قابلیت این را دارد که هم‌زمان با سایر مواد افزودنی ازجمله مواد پوزولانی و میکروسیلیس به بتن اضافه شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از فوق روان کننده بتن بر پایه پلی کربوکسیلات، افزایش مقاومت فشاری بتن است.

مزایای فوق روان کننده کربوکسیلاتی

کاربردهای فوق روان کننده کربوکسیلاتی

همان‌طور که در بالا بیان کردیم فوق روان کننده کربوکسیلاتی دارای مزیت‌‌های زیادی است که از آن برای بهبود خواص بتن و حفظ اسلامپ بتن استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای فوق روان کننده کربوکسیلاتی در ساخت بتن بادوام و مقاطع پر آرماتور است.

 فوق روان کننده کربوکسیلاتی به‌راحتی از آرماتورها عبور می‌کند و میزان آب در سیمان بتن را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد که درنتیجه بتن باکیفیتی تولید می‌شود.

استفاده از این فوق روان کننده موجب بالا رفتن استحکام و مقاومت در بتن‌های نما می‌شود. بتن‌های نما کم تراکم هستند که به همین دلیل برای بالا بردن خواص این بتن بهتر است فوق روان کننده به آن افزوده شود تا درنهایت بتن مستحکمی ساخته شود.

فوق روان کننده بتن ظاهر عسل مانند و درخشانی دارد که میزان کیفیت آن از ظاهر شفاف آن مشخص است. اما به این نکته دقت داشته باشید که اگر رنگ فوق روان کننده بتن تیره‌رنگ باشد این نشان‌دهنده این است که در ترکیب آن از همه مواد دیگری استفاده‌شده است.

قیمت خرید افزودنی روان کننده کربوکسیلاتی

روش مصرف روان کننده کربوکسیلات

 هنگام ایجاد فونداسیون برای یک پروژه ساختمانی برای بهبود خواص بتن به آن روان کننده کربوکسیلات اضافه می‌شود. تراکم‌پذیری و تخلخل بتن را می‌توان با استفاده از روان کننده کربوکسیلات بهبود بخشید. استحکام و نفوذ ناپذیری پایه‌های بتنی توسط روان کننده تقویت می‌شود. فوق روان کننده بتن شیمیایی به بهبود خواص بتن کمک شایانی می‌کنند. این محصولات به دلیل توانایی زیاد در کاهش میزان آب و درنتیجه کاهش میزان نسبت آب به سیمان موجب افزایش مقاومت بتن و کاهش نفوذپذیری می‌شوند.

میزان استفاده از روان کننده بتن به سیمان باید در شرایط مختلف با انجام آزمایشات مختلف انجام گیرد. البته میزان مصرفی این فوق روان کننده به عواملی همچون عیار سیمان، نسبت آب به سیمان، نوع و اندازه سنگ‌دانه‌ها و دمای محیط  بستگی دارد.

در مرحله اول با توجه به عوامل مذکور فوق روان کننده به بتن اضافه می‌شود. البته روان کننده کربوکسیلات را می‌توان به مخلوط آماده بتن اضافه کرد. به این نکته دقت داشته باشید که فوق روان کننده را باید به‌طور مستقیم به سیمان خشک اضافه نکنید.

از فوق روان کننده بتن می‌توانید به مدت یک سال آن‌هم در جعبه بسته‌بندی استفاده کرد. بهتر است این ماده را به‌دوراز تابش نور مستقیم خورشید و سرما و یخبندان  نگهداری کنید.

سخن پایانی

فوق روان کننده‌ها  یکی از متداول‌ترین افزودنی‌های بتن هستند که خواص بتن را بهبود می‌بخشند و تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد بتن دارند. درواقع با اضافه کردن آن به بتن، منافذ بتن کمتر  می‌شود  و میزان آب موجود در بتن نیز 30 درصد کاهش‌یافته که درنتیجه استحکام بتن نیز افزایش خواهد یافت. فوق روان کننده کربوکسیلاتی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که خواص بتن را افزایش و تا حد قابل قبولی آب موجود در بتن را کاهش می‌دهد.

اضافه کردن این مواد افزودنی به بتن موجب پراکنده شدن ذرات سیمان می‌شود که طی این امر روان بودن بتن به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند. محصولات افزودنی بتن فوق روان کننده نسل جدید کاهنده‌های فوق آب بتن بر پایه پلی کربوکسیلات  هستند که برای استفاده در شرایط دمایی و اقلیم‌های مختلف طبقه‌بندی و فرموله شده‌اند

انواع متنوعی از فوق روان کننده در بازار موجود است که با توجه به دما و شرایط آب و هوایی، جزئیات و حجم پروژه می‌توان  مناسب‌ترین و بهینه‌ترین ‌آن‌ها را انتخاب کرد.