تغییر خواص بتن با افزودنی های بتن

تغییر خواص بتن با افزودنی های بتن

افزودنی های بتن به شکل گرد یا به حالت مایع برای تغییر خاصیت بتن اضافه می شوند. برای ایجاد بتن دروضعیتی خاص، احتیاج به افزودنی های بتن گوناگونی داریم. در این مطلب به بررسی تغییر خواص بتن به وسیله افزودنی بتن می پردازیم.

چرا از افزودنی های بتن جهت تغییر خواص بتن استفاده میشود؟

این افزودنی ها به صورت مواد ریز معدنی استفاده می شوند. درحقیقت استفاده این گروه از مواد افزودنی بتن علت های دارد ازجمله: بالابردن کارایی و انسجام بتن هایی که تازه هستند، بالابردن استحکام و قابل نفوذ بودن بتن هایی که سخت شده اند و در بعضی موارد عوض کردن رنگ بتن.

انواع مواد افزودنی بتن

بتن ها یکی از پراستفاده ترین موادی هستند که در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. نخستین بار رومیان و مصری ها از بتن استفاده کرده اند. با درنظر گرفتن این نکته که بتن به صورت تک، بیش تر از مصالح دیگر در ساختن بناها مورد استفاده قرار می گیرد، دقت در کیفیت و کارکرد و استحکام آن برای توسعه صنعت بسیار مهم است.

به صورت کلی، افزودنی های بتن گوناگونی با استفاده های متعدد وجود دارند. این افزودنی ها کارایی بتن ها را افزایش می دهند. این افزودنی ها شامل موارد زیر می شوند.

افزودنی های کاهنده آب، برای کم کردن مقدار آب طرح اختلاط استفاده می شوند. این افزودنی ها که بیش تر به اسم روان کننده معروف هستند به سه گروه: روان کننده، فوق روان کننده و ابر روان کننده دسته بندی می شوند. هر کدام ازآن ها به ترتیب، مقدار آب اختلاط را تا ۱۰٪ ، ۱۵٪ ، ۲۵٪ کم می کنند.

در بین انواع افزودنی بتن، نوع دیرگیر کننده، میزان سرعت گیرش ابتدایی سیمان را کم می کند. در حالت کلی زمان گیرش نهایی بتن به وسیله آن زیادتر می شود. این افزودنی که به کندگیر کننده نیز مشهور است در جاهایی که درجه حرارت بالا است و بتن سفت شده است کاربرد دارد.

در بعضی مواقع، وقتی که بتن گیرش سریعی دارد باعث ناپیوستگی هوایی در سازه، چسبندگی نامطلوب سطح ها، تشکیل حفره های غیرضروری در بتن می شود. بنابراین از این درگیرکننده ها برای افزودنی بتن استفاده می کنند تا از این مشکل ها جلوگیری کند.

در بین انواع افزودنی بتن، افزودنی دیرگیر کننده، میزان سرعت گیرش سیمان را کم می کند. در حالت کلی تایم گیرش نهایی آن را زیاد می کند. این نوع افزودنی به کندگیر کننده هم معروف است. نوع دیگر زودگیر کننده یا همان تندگیر کننده است. این گروه از افزودنی، بتن را زودتر سخت می کند.

به آن ضدیخ بتن نیز می گویند. این نوع از افزودنی هیدراتاسیون سیمان را سرعت می بخشد و در مراحل ابتدایی استحکام بتن را بسیار بالاتر می برد. نوع دیگر افزودنی های بتن، افزودنی های بتن حباب هواساز است. نقش مهم این نوع از افزودنی بتن، بالا بردن دوام و بالابردن کارکرد دربرابر سیکل های ذوب و وضعیت یخبندان می باشد. وقتی بتن را اضافه می کنیم، این ماده حباب های زیادی در کل بتن تشکیل می دهد و ویژگی های بتن را مناسب تر می کند. علاوه بر آن این نوع از افزودنی، باعث بهتر شدن بتن از نظر کارایی، پیشگیری از جداشدن دانه ها و ... می شود.

بیش تر حجم حباب هواساز بتن از رزین وینسون می باشد. این نوع از افزودنی، بیش تر ازرزین طبیعی چوب، نمک قلیایی، چربی و انواع روغن حیوانی و گیاهی تشکیل می شود. نوع دیگر افزودنی ها، افزودنی های بتن پوزولانی است که بیش تر در بتن های چگال کاربرد دارد. بتن های چگال در ایجاد دیوارهای حائل آب مثل: سد، مخزن های آب و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد مناسب و بهینه این نوع افزودنی بتن، سبب کم شدن ریسک هایی مثل: قلیایی شدن سنگدانه ها، پدیده آب شستگی و پدیده حملات سولفاتی می شود. مواد پوزولانی به دو دسته طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می شوند. افزودنی های بتن آب بند یا نم بند نوع دیگری از افزودنی های بتن است.

این افزودنی بیش تر برای ساخت بتن هایی که دارای استحکام درمقابل نفوذ آب و رطوبت هستند، کاربرد دارد. به منظور این که کف بتن در مقابل آب مقاومت داشته باشد. اضافه بر خاصیت آب بندی، این نوع افزودنی ویژگی زودگیری بتن برای سخت شدن ابتدایی بتن را نیز دارد.

از دیگر افزودنی های بتن، افزودنی های گازساز بتن هستند. معمولا از پودر آلومینیوم، هیدروژن پراکساید و کربن فعال به عنوان افزودنی گاز ساز اسم برده می شود. وقتی که این گونه از افزودنی ها را به بتن اضافه نماییم با هیدروکساید هیدراتاسیون ترکیب شده و کنش شیمیایی می دهد سپس حباب های ریز هیدروژن را در بتن تشکیل خواهد داد.

مقدار ایجاد حباب های گاز در بتن، به امور مختلفی بستگی دارد مثل: مقدار افزودنی ای که استفاده می شود، ترکیبات شیمیایی سیمان، درجه حرارت، مقدار ریزدانه بودن و ... . نوع دیگر افزودنی بتن، افزودنی ضد حباب هوا می باشد که معمولا برای برداشتن حباب های هوایی که اضافه هستند تشکیل شده و در بتن استفاده می شود.

افزودنی های بتن ضد انبساط سنگدانه های قلیایی، ضد آب شستگی، ملات، بازدارنده خوردگی، چسباننده، ضد قارچ و ضد عفونی کننده، رنگ بتن از دیگر افزودنی های ملات هستند.

مزایای افزودنی بتن و کاربرد افزودنی های بتنی

این افزودنی های بتن مزایایی دارد از جمله: بهبود عملکرد، سرعت دادن یا تعویق تایم گیرش، کنترل میزان مقاومت، کم کردن آب انداختگی و جدا شدگی. علاوه بر آن باعث مقاومت در مقابل یخ زدگی می شوند.

جمع بندی

در این مقاله به شرح تغییر خواص و ویژگی های بتن به وسیله افزودنی های بتن پرداخته ایم. علاوه بر آن به بررسی انواع افزودنی های بتن پرداخته ایم. همانطور که گفته شد این افزودنی ها ویژگی های بتن را تغییر داده و مقاومت آن ها را در مقابل درجه حرارت و رطوبت زیاد می کنند. هر کدام از افزودنی ها ویژگی های دارند که به شرح آن پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیش تر و گرفتن جواب سؤالات خود با ما در ارتباط باشید. ما آماده پاسخ گویی به سؤال های شما عزیزان هستیم.