بتن آماده چیست؟

بتن آماده چیست؟

بتن یکی از پر تولید ترین ماده های صنعتی در جهان است که انواع و اقسام مختلفی نیز دارد. بتن از ذرات شن و ماسه تشکیل شده که  به وسیله چسبی از سیمان و آب به هم متصل شده و بسته به نوع میزان آب و سیمان می تواند مقاومت های مختلفی داشته باشد و از این رو در جاهای مختلف با توجه به نوع کاربری و هدف مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. بتن آماده در کارخانه تولید شده و با استفاده از ماشین آلات مخصوص به کارگاه ها منتقل می شوند. این ماده در صنعت ساخت و ساز برای جلوگیری از شلوغی و آلودگی در کسب و کار استفاده می شود.

این نوع بتن یک محصول مناسب می باشد زیرا با محدود شدن فضای کارگاهی بسیاری از سازندگان و پیمانکار ها از بتن آماده استفاده می کنند. استفاده از بتن آماده در هر محلی باعث مقاومت در برابر عواملی مانند سیل، باد، آتش، تگرگ و... می شود از این رو است که بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه به کار رفته در بتن و همچنین آب و سیمانی که استفاده می شود می تواند میزان مقاومت مختلفی داشته باشد.

مزایای بتن آماده

استفاده از بتن آماده برای مصرف کنندگان مزایای مختلفی می تواند به همراه داشته باشد اعم از:

با کاهش میزان مواد مصرفی در فرآیند ساخت، بتن آماده باعث صرفه جویی در مصرف انرژی میشود.

استفاده از بتن آماده احتمال سوختن شکستن و یا تخریب شدن ساختمان بتنی را پایین می آورد از این رو بتن آماده امنیت بالایی برای ساختمان ها دارد.

استحکام و دوام بتن های آماده بالا می باشد زیرا در ساخت این بتن سنگدانه های آهنی استفاده نشده است و بر اساس استانداردهای مورد نیاز تولید شده که از ورود مواد آلرژی زا مانند گرد و غبار و مواد آلاینده به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

از آنجایی که تولید بتن یک کار پر سر و صدا می باشد شما می توانید با داشتن مخلوط بتن دیگر نگران سر و صدا و آلودگی هوا نباشید.

به دلیل استفاده سیمان فله ای به جای سیمان کیسه ای آلودگی گرد و غبار کمتر می شود.

معایب بتن آماده

بتن آماده علاوه بر مزیت های بسیار، برخی مشکلات و معایبی را نیز به همراه دارد.

هنگامی که بتن خیس شود، منقبض خواهد شد و این موضوع تنش را در بتن ایجاد می کند که باید مورد توجه مهندسینی که با بتن آماده سروکار دارند قرار گیرد. توجه داشته باشید که بتن در طول یک سطح ده فوتی منقبض می شود.

هنگام تولید بتن موادی که با هم ترکیب می شوند با اضافه کردن آب به آن ها یک واکنش شیمیایی صورت میگیرد. با این توصیفات زمان حمل و نقل بتن از کارگاه تا محل انجام پروژه بسیار حساس می باشد. پس در صورتی که این مسافت طولانی است بهتر است تا آب و مواد افزودنی در محل به بتن اضافه شود.

انواع بتن آماده

بتن آماده در انواع مختلفی تولید می‌شود که در این صفحه به هر کدام از آنها اشاره مختصر می شود.

بتن آماده استاندارد

این نوع بتن از ساده ترین و در عین حال پرکاربردترین نوع بتن می باشد که از مواد ساده و اصلی بتن ساخته شده است. بتن آماده استاندارد از انعطاف پذیری بالایی در طراحی برخوردار است که و به همین دلیل در بخش های مختلف ساختمان کاربرد های زیادی دارد.

بتن سیال

این نوع بتن در اجرای درزگیری و تعمیر بخش های مختلف لوله ها و همچنین کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن تقویت شده با فیبر

همانطور که از اسم آن پیدا است بتن تقویت شده با فیبر حاوی مواد فیبری می باشد که باعث افزایش مقاومت ساختاری بتن میشود. از این نوع بتن برای جلوگیری از نفوذ پذیری بالا استفاده می شود.

بتن خود تراکم

این نوع بتن یکی از بتن های آماده می باشد که در محتویات آن از آب زیادی استفاده شده و به همین دلیل به راحتی و بدون نیاز به نیروی مکانیکی بالا شکل دهی می شود و همچنین جابجایی این نوع بتن بسیار راحت است. از بتن خود تراکم در در برخی ساختارهای خاص استفاده می کنند.

بتن متراکم

بتن متراکم و یا بتن غلتکی با تراکم بسیار بالا و تحت فشار بالایی تولید می شود که درصد آب بسیار کمی نیز دارد. از این نوع بتن در ساخت پل های بسیار بزرگ استفاده می شود که از بتن معمولی سفت تر می باشد و شکل دهی آن بسیار دشوار است.

بتن معماری و تزیینی

از این نوع بتن برای طراحی معماری و تزیین ساختمان استفاده می شود که از شیوه های حکاکی میتوان بر روی آن استفاده کرد. به طور کلی بتن معماری و تزیینی را بیشتر در ساخت قطعات ساختاری مورد استفاده قرار می دهند که این نوع بتن در اطراف استخر ها و پیاده روها و همچنین راه های ورودی استفاده می شود.

کاربرد بتن آماده

یکی از مهمترین کاربردهای بتن آماده  ساخت بتن مسلح در پی ساختمان ها و یا در ساختمان های اسکلت های بتنی می باشد. در ساخت راه با روسازی بتنی می توان از بتن آماده استفاده کرد. به دلیل مقاومت بالای بتن آماده می توان آن را در فضاهای باز و پرترافیک مورد استفاده قرار داد. اگر از بتن آماده به عنوان کفپوش استفاده شود ظرفیت گرمایی بالایی خواهد داشت و  از مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود از این رو از بتن آماده به عنوان کفپوش استفاده می‌کنند که تنوع رنگ مناسبی نیز دارد.

از بتن آماده برای فانداسیون های ویژه مانند دیوارها، شمع ها، دیوارهای پشتیبانی استفاده می شود.

قیمت بتن آماده

توجه داشته باشید که قیمت بتن آماده با توجه به استان و همچنین پروژه مورد نظر شما می تواند متفاوت باشد اما افزایش قیمت بتن آماده می‌تواند به دلیل افزایش قیمت مواد خام بتن باشد.

سخن پایانی

بتن آماده با توجه به ویژگی ها و مزایای آن روز به روز در پروژه های ساختمانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. بتن آماده در کارخانه تولید شده و با استفاده از ماشین آلات مخصوص به کارگاه ها منتقل می شوند این محصول از نظر اقتصادی به صرفه می باشد.