اسلامپ بتن
اسلامپ بتن

اسلامپ بتن

اسلامپ معنی روان بودن بتن تازه را می دهد و افت اسلامپ در واقع به زبان عامیانه به معنای سفت شدن و کم کارایی شدن بتن است و معمولا در هنگام بتن ریزی در هوای گرم رخ میدهد. در فرایند کاهش اسلامپ بتن با آهنگ کاهشی مشخصی روبرو هستیم و در این آهنگ عوامل زیادی موثر می باشند.

دمای محیط، دمای مصالح، نوع سیمان، سیستم انتقال بتن،  افزودنی های بتن، مقدار آب و ... از مهم ترین عواملی اند که در افت اسلامپ بتن موثر هستند.

اسلامپ قابل قبول در حدود ۵ اینچ (۱۲۷ میلی‌متر) است که در این صورت میزان روان بودن آن خوب تا عالی است.  البته هر عدد اسلامپ کارکرد مخصوص خود را دارد، بطور مثال اسلامپ برای راه سازی از حالت صفر تا 25 میباشد .

نکته قابل توجه اینجا است که حتی زمانی که اسلامپ بتن طبق استاندارد باشد ‌بدلیل اینکه به طبقات باید پمپ بشود به آن افزودنی اضافه میکنند.

تعیین سطح کیفی بتن و میزان روان بودن آن در مرحله قبل از گیرش بسیار مهم و حائز اهمیت است و به همین دلیل در این راستا آزمایشی تحت عنوان آزمایش اسلامپ بتن طراحی شده تا در سازه های بتنی از بتن مناسب و استاندار بکار گرفته شود.

اگر طبق این آزمایش بتن در مقدار درستی از عدد اسلامپ بتن قرار بگیرد بطور حتم توزیع آن بطور درست و یکنواخت صورت خواهد گرفت.

عدد اسلامپ بتن اگر خیلی کم باشد باشد، به این معناست که گرانروی بتن زیاد است و در واقع نسبت آب آن کم است و بتن خشک است که برای رفع این مشکل از روان کننده ها بکار گرفته میشود.

اگر عدد اسلامپ بتن خیلی زیاد باشد نشان دهنده آب زیاد آن میباشد که هرگزکیفیت خوبی نخواهد داشت.

در واقع میتوان گفت بتن با عدد اسلامپ بتن استاندارد، بطور مناسب و صحیح توزیع میشود و یکنواخت است و نیازی به اضافه کردن روان کننده در آن نمی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اسلامپ  بتن و  دریافت راهنمایی و مشاوره میتوانید با ما در تماس باشید:

تلفن: 02144851358 -  02144851356 - 02186015370

تلفن همراه: 09125967096 - 09123197610