آزمایش اسلامپ بتن چیست ؟

آزمایش اسلامپ بتن آزمایشی است که برای بررسی جریان پذیری یا روانی بتن تازه، پس از گیرش بتن تعیین می شود. این یک روش کاملا رایج در مورد کارآیی و تعیین روانی بتن بوده است. البته مقدار اسلامپ  مناسب بتن برای به دست آوردن میزان کارآیی آن نیاز است. آزمایش بتن روشی و آسان است که  با ابزاری فوق العاده ساده انجام می گیرد. آزمایش اسلامپ بتن ایجاد سازگاری و هماهنگی مناسب بین سازه های بتنی است. امروزه آزمایش اسلامپ بتن  پرکاربردترین و معمولی ترین آزمایش در مورد کارآیی و تعیین روانی بتن می باشد، زیرا مقدار اسلامپ مناسب بتن نشانگر، مقدار آب به سیمان، مقاومت سیمان، نسبت سنگ دانه به سیمان و نوع نرمی سیمان می باشد.

در این مقاله آزمایش اسلامپ بتن، عوامل مؤثر بر روی آزمایش اسلامپ، نتایج آن و مزایای آزمایش اسلامپ بتن را مورد بررسی قرار می دهیم.

عوامل مؤثر بر روی آزمایش اسلامپ بتن

بتن یکی از مصالح پرکاربرد و مهم ساختمانی است که در فرآیند ساخت و سازهای بتنی بوده که در ستون، پی ها، سقف و دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بتن ریزی ساختمان کیفیت بتن از اهمیت بسیاری برخوردار است. مصالح و اجزای بتن از سیمان، سنگدانه درشت و ریز، آب و مواد افزودنی می باشد که به منظور نظم و افزایش بتن، زمان گیری سیمان، آزمایش اسلامپ بتن صورت می گیرد. مصالح مصرفی در بتن باید طوری انتخاب شوند که ضوابط طراحی از نظر ایمنی، عملکرد سازه ای و شکل ظاهری ساده با توجه کافی به شرایط محیطی تأمین شوند.

به طور کلی تعیین میزان شن ، ماسه، آب و مواد تشکیل دهنده آن  به روشهای متداول آزمایش در آزمایشگاه تعیین گردد به این شرط که مصالح مصرفی هم استاندارد باشد. اسلامپ بتن، توانایی بتن در مقابله با عوامل مختلف جوی، فرسایش، حملات اسیدی و هر گونه عامل مخربی دیگر است. ازاین رو اسلامپ بتن کمک می کند تا بتن شکل اولیه و کیفیت و قابلیت خدمت رسانی خود را در شرایط محیطی حاکم حفظ کند. و قابلیت خدمت رسانی خود را در شرایط محیطی حاکم حفظ کند. عوامل متنوعی بر روی آزمایش اسلامپ  بتن تأثیرگذار است که عدم توجه به هر یک از آن‌ها می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری به سازه بتن شود. این  عوامل تأثیرگذار عبارتند از...

۰نسبت آب و سیمان در زمان تولید بتن

۰میزان اندازه و شکل و مرغوبیت سنگدانه ها ریز و درشت

۰استفاده از افزودنی های مختلف در بتن  که روان کننده و فوق روان کننده نام دارند.

۰فاصله زمانی میان تولید بتن و زمان انجام آزمایش اسلامپ

۰نوع و مشخصات و مقدار سیمان در بتن

۰نسبت هوای موجود در بتن و میزان رطوبت و درجه بندی

۰دمای بتن و محیط نگهداری بتن

۰شرایط و تجهیزات انتقال دهنده بتن بسیار مهم است.
عوامل مؤثر بر روی آزمایش اسلامپ بتن

نتایج آزمایش  اسلامپ بتن

یکی از روش های ساختمان سازی در جهان که به سرعت توسعه می یابد استفاده از بتن است. بتن پرکاربردترین مصالح ساختمانی بعد از آب می باشد. تنوع کاربرد، پایداری مقاومت و هزینه مناسب بتن آن را به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در دنیا تبدیل کرده است. برای بتن با کیفیت تری از نسبت‌های تعیین شده از ماسه، شن، سیمان و آب به وسیله آزمایش استفاده می کنند. این مواد را با هم مخلوط کرده و خوب به هم می زنند تا اسلامپ بتن به صورت یکنواخت دربیاید.

مواد تشکیل دهنده،  بتن مخلوط، خواص بتن از جمله اسلامپ، بتن متراکم را تعیین می کند که می تواند بر نحوه عملکرد آن تأثیر بگذارد. در آزمایش هرچه اسلامپ بتن متراکم تر بهتر باشد، بتن کارایی بهتری دارد. این بررسی عدد اسلامپ بتن، تشخیصی بر روانی بتن بر حسب میلی متر است. درواقع عددی که در آزمایش بتن نشان داده می شود میزان افت در هنگام ساخت را نشان می دهد  و همچنین میزان اسلامپ بتن بسته به قطعات مختلف محاسبه می شود. آزمایش اسلامپ بتن مشابه با سایر آزمایش‌های است که در خصوص افزودنی‌های بتن انجام می گیرد.

عدد اسلامپ بتن بایستی محدوده بین ۲۵میلی متر تا ۷۵ میلی متر باشد که برای بتن متراکم با  ویبراسیون  متغیر است. به طور کلی با اندازه گیری اسلامپ بتن، می توانید متوجه شوید که نسبت آب و مواد افزودنی و شن وماسه ... به سیمان  چقدر باید باشد.
مزایای  آزمایش  اسلامپ بتن

مزایای  آزمایش  اسلامپ بتن

اسلامپ بتن تحت تأثیر ترکیبات سازنده، افزودنی فوق روان کننده،  افزودنی‌های کنترل کننده گیرش، مقدار و نوع سیمان مورد استفاده، مقدار آب اختلاط و دمای بتن است. این افزودنی بتن می تواند کارآیی زیاد بتن را برای مدت طولانی حفظ کند که علت این امر به نحوه آزمایش اسلامپ بر می گردد. این آزمایش اسلامپ بیشتر برای قوام بتن استفاده می شود و بهترین اسلامپ واقعی بتن تنها در سنجش بتن تایید می شود.

بهترین حالت اسلامپ بتن حالتی است که می توان آن را در تست اندازه گیری کرد. آزمایش و تست بر روی بتن دارای مزایایی به شرح زیر می باشد.

۰محدودیت هایی که در اضافه کردن هر مواد افزودنی به بتن، توسط کارفرما مشخص می شود به هیچ وجه نباید تخطی شود.

۰دمای بتن مخلوط آماده به منظور داشتن دمای پایین تر از هیدراسیون کنترل می شود.

۰تولید بتن بسیار کارآمد انجام می شود یعنی درجه تولید بسته به اندازه محفظه مخلوط کن است.

۰کیفیت و پایداری بتن مخلوط آماده بر حسب مقدار تولید بر پایه نیازمندی می باشد.

۰سایت بدون انبار ذخیره یعنی هیچ فضای اختصاصی در سایت پروژه نیاز نخواهد بود.

۰اثرات محیط زیستی در فرایند تولید به حداقل می رسد.
کاربرد آزمایش اسلامپ بتن

سخن آخر

همان طور که در متن بالا گفته شد، آزمایش اسلامپ بتنی به میزان روانی و به جریان افتادن مخلوط بتنی بسیار کمک می کند که برای هر  پروژه ساختمانی بسیار مهم است که تست شود. زیرا بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی می باشد. اگر اسلامپ بتن به درستی و دقت انجام شود نتایج آن موثق و قابل اطمینان است. در این مقاله اسلامپ بتن و مزایا و نتایج به دست آمده از اسلامپ بتن را با زبانی ساده بیان کردیم.