آب بندی بتن

آب بندی بتن

بتن یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی در اطراف ما است و یکی از مهمترین ویژگی آن این است که به اندازه کافی مقرون به صرفه می باشد،  بتن از نظر ساختاری سالم و همه کاره دارد که می توان برای ساخت همه چیز  اعم از کف گاراژ گرفته تا میز آشپزخانه و اشیاء تزئینی استفاده می شود.

اگر چه ساختار محکم و بادوامی دارد،امابرای حفاظت بیشتر از آن نیاز به درزگیر سطحی مبتنی بر سیلیکون مانند درزگیر ضد آب بتن دارد تا سطح  آن را ضد آب کند و ظاهری منسجم به بتن دهد.

نوسانات رطوبت و دما می تواند باعث ایجاد ترک در طول زمان در بتن  شود، در حالی که ترک ها و درزهای بتن می تواند ساختار بتن را به هم بریزد.

برای اینکه بتن تزئینی یا حتی ظاهری ساده برای مدت طولانی جذاب به نظر برسد، اکیداً توصیه می کنیم آب بندی را با یک درزگیر بتن با کیفیت بالا انجام دهید. پس از آب بندی، بتن در برابر کثیفی، ریختن و آب و هوا محافظت می شود تا از هرگونه لکه گیری و کاهش سایش جلوگیری شود. آب بندی برای محیط های تجاری و صنعتی که ترافیک بالایی دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تضمین می کند که سطح به راحتی قابل نگهداری است و در مدت زمان طولانی ظاهر خوبی دارد.

خوشبختانه یکی از راه های موثر در جلوگیری از ترک بر روی بتن این است که بتن را آب بندی کنید. با توجه به اهمیت آب بندی بتن ما در این مقاله به موضوع آب بندی بتن می پردازیم.

روش های آب بندی بتن

آب بندی بتن یکی از روش های مهم و کارآمد برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به بتن است در واقع با آب بندی کردن بتن احتمال نفوذ رطوبت به بتن کاهش می یابد در نتیجه ساختار بتن حفظ می شود و در طول زمان هیچ ترکی در سطح بتن ایجاد نمی شود. با دو روش آب بند و نم بند می توان بتن را آب بندی کرد اما استفاده از هر دو روش اصول خاصی دارد که باید طبق اصول آب بندی بتن را انجام داد. برای آب بندی بتن می توان از انواع افزودنی های بتن استفاده کرد. روش های آب بندی بتتن به دو صورت انجام می شود که عبارت اند از:

روش اول

آب بندی کردن بتن در زمان اجرا و ساخت سازه انجام می شود.

روش دوم

آب بندی بتن با استفاده از روش ترزیقی با پوشش سطحی انجام می شود.

آب بندی بتن با استفاده از افزودنی های بتن

برای آب بندی بتن از افزودنی های بتن استفاده می شود این افزودنی ها نقش موثری در تقویت ساختار بتن و جلوگیری از نفوذ رطوبت به بتن دارند.

افزودنی های بتن عبارت اند از:

افزودنی های ژل میکروسیلیس الیاف دار ،این افزودنی ترکیبی از پودر میکروسیلیکا است که در آب بندی کردن بتن نقش بسزایی دارد.

افزودنی آب بندی کریستال شونده، این افزودنی هم یک افزودنی پیشرفته و به روزی است که طبق آخرین تکنولوژی آب بندی در دنیا ساخته شده است. از مزایای این افزودنی می توان به آب بندی فعال و شیمیایی درون بتن اشاره کرد.

 

افزودنی آب بندی چسب بتن لاتکس

این افزودنی پایه پلیمرهای اکرلیکی می باشد، این افزودنی موجب خواص آب بندی قوی در بتن می شود از طرفی این افزودنی قیمت گران تری نسبت به سایر افزودنی های بتن دارد.

 

افزودنی‌ های بتن ضد آب شستگی

عموما برای سازه های بتنی مدفون در آب از افزودنی های بتن ضد آب شستگی استفاده می شود. این افزودنی خواص چسبندگی در بتن را افزایش می دهد و از طرفی این افزودنی بتن را در برابر شستگی تحت فشار آب مقاوم می کند.

 

مزایای استفاده از آب بندی بتن

بتن ماده متخلخلی است که به راحتی سیالات را جذب می کند، در آب و هوای یخ زده و ذوب، انبساط مایعات یخ زده می تواند سطح بتنی را که آب بندی نشده است از بین ببرد. علاوه بر این، نمک، کود، روغن و سایر مواد شیمیایی خانگی نیز می توانند به بتن بدون مهر و موم آسیب بزنند و رنگ آنها را تغییر دهند. صرف نظر از اینکه یک پاسیو بتنی با چیدمان زیبا یا روسازی بتنی تزئینی دارید، باید مطمئن شوید که ساختار بتن در طول زمان حفظ می شود و همچنان با دوام می ماند. به همین خاطر استفاده از درزگیر بتن یک راه موثری است که به خوبی  می تواند با ارائه مزایای اضافی به محافظت از بتن کمک کند.

 

درزگیرها انواع مختلفی دارند اما عمده ترین آنها عبارتند از: سیلرهای یکپارچه، نافذ و تزئینی.

 

درزگیرهای یکپارچه قبل از خروج از کارخانه به مخلوط بتن اضافه می شوند، بنابراین آب بندی بلافاصله پس از ساخت شروع می شود

درزگیرهای نفوذی به بتن نفوذ کرده و یک سد شیمیایی ایجاد می کنند که از رطوبت، آب و نمک های یخ زدایی محافظت می کند. آنها بدون تغییر ظاهر سطح، پوششی طبیعی از خود به جای می‌گذارند و بیشتر محصولات قابلیت تنفس دارند و اجازه خروج بخارات را می‌دهند. آنها معمولا در برنامه های کاربردی در فضای باز برای محافظت در برابر عناصر خشن استفاده می شوند. آنها طول عمر بالایی دارند و معمولاً بعد از 5 سال نیاز به استفاده مجدد در بتن دارند.

درزگیرهای تزئینی نوعی شیمی اکریلیک هستند که در هر دو فرمول مبتنی بر حلال و مبتنی بر آب موجود است. آنها معمولا یک پوشش ساتن یا براق به جا می گذارند که ظاهر، احساس و بافت بتن شما را تغییر می دهد. درزگیرهای تزئینی برای تقویت رنگ و دادن ظاهری مطلوب به بتن بسیار عالی هستند.

بتن آب بند و اصول آب بندی بتن

مواد افزودنی بتن با اضافه شدن به بتن موجب کاهش نفوذ پذیری در نفوذ پذیری در بتن می شوند و همچنین در طول زمان دوام و ماندگاری سازه بتنی را بالا می برند. آب بندی در بتن باید طبق اصول آب بندی و به موقع انجام شود تا در نهایت بتن به طور کامل آب بندی شود. اصول آب بندی بتن به دو روش انجام می شود.

در روش اول آب بندی بتن باید در زمان ساخت و ساز بتن انجام شود در حقیقت این روش آب بندی یکی از بهترین روش برای آب بندی موثر در بتن است.

در روش دوم آب بندی در سازه های بتنی بعد از بتن ریزی انجام می شود این نوع آب بندی به نام آب بندی غشایی نام دارد که سازه بتنی را به طور کامل آب بندی می کند.

اصول آب بندی سازه های بتنی

آب بندی بتن یکی از روش های موثر و تاثیر گذار در سازه بتنی است که اگر اصولی تر انجام شود دوام و ماندگاری سازه بتنی را به مراتب افزایش می دهد. یکی از اصول آب بندی بتن این است که در حین کار و همچنین پس از اجرا نمودن سازه، آن را انجام داد. استفاده از متریال ها و مواد با کیفیت و مناسب یکی از موارد اصولی در آب بندی کردن بتن  به حساب می آید به همین علت بهتر است از واتر استاپ ها در زمان کار استفاده کنید به این دلیل که این مواد موجب افزایش کارآیی در بتن خواهد شد.

سخن پایانی

آب بندی کردن بتن نقش موثری در دوام و ماندگاری سازه بتنی دارد به این دلیل که در طول زمان نفوذ آب و رطوبت به درون سازه بتنی موجب ترک های زیادی بر روی سطح بتن می شود که در طول زمان دوام و ماندگاری بتن کاهش می یابد. آب بندی کردن با استفاده از مواد و متریال های خاص و دقیق موجب اثر بخشی هر چه بیشتر روش آب بندی در سازه بتنی می شود.