گروت بتن

گروت بتن

گروت بتن یکی از مصالح پرکاربرد است که از ماسه، سیمان ،آب و سایر افزودنی ها تشکیل شده است. از این مصالح جهت پر کردن منافذ، لایه ها و سایر ترک ها استفاده می شود. با توجه به عملکرد گروت در پر کردن منافذ، لایه ها و برخی از ترک ها می توان کارکرد آن را مشابه ملات دانست.

 در واقع گروت یه ماده چسبنده است که به عنوان ترمیم کننده بتن فضاهای خالی بین ترک ها و لایه ها را پر می کند. با توجه به کارایی این مصالح در صنعت ساختمان سازی برای پر کردن شکاف های عمیق از این مصالح استفاده می شود.  از طرفی گروت از متدوال ترین مصالح برای جلوگیری از تخریب فنداسیون و تکیه گاه ها در سازه های مختلف به کار گرفته می شود. در پروژه های ساخت و ساز برای جلوگیری از منتقل کردن نیروهای فشاری به تکیه گاه و وارد شدن فشار زید به کل سازه در برخی از مواقع نیاز است که هر کدام از نیروهای فشاری و کششی در سازه کنترل شود به همین علت در چنین شرایطی سازندگان از گروت به عنوان یک ماده ترمیمی استفاده می کنند. در ادامه با ما همراه شوید تا به بررسی کاربرد، ویژگی ها، مزایا و قیمت گروت بپردازیم.

کاربرد گروت بتن

گروت یکی از مصالحی است که با هدف پر کردن ترک ها، شیارها و فضاهای خالی در پروژه های ساخت و ساز به کار می رود. کاربرد گروت مانند کاربرد ملات است و با توجه به این امر از کاربردهای دیگر آن می توان به استفاده از در زیر صفحه  بلت ها ، ریل ها ، آنکربلت ها، ستون ها  و برینگ پل ها اشاره کرد.

 

انواع گروت بتن

 با توجه به کارکرد بالای گروت از این مصالح  برای جب نیروهای وارده و انتقال آن به بخش های زیر کار در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود. البته انواع متنوعی از گروت موجود است که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. انواع متنوعی از گروت بدن شامل موارد زیر است که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی یکی از مقاوم ترین گروت است که استحکام بالایی دارد و به صورت دو جزئی و سه جزئی اغلب  دئر دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این گروت می توان به قابللیت چسبندگی، استحکام بالا و سخت شدن آن در زمان کوتاه اشاره کرد.

گروت سیمانی

گروت سیمانی نوع دیگری از گروت است که به آن گروت بتن هم گفته می شود.  این گروت یکی از مقاوم ترین گروت بتن است که جزء پر کاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی به کار می رود.  از ویژگی های این گروه می توان به قابلیت پر کردن هر حفره، پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ و همچنین استفاده از آن در دکل های برقی و دستگاه های صنعتی اشاره کرد.

گروت پلیمری

گروت پلیمری از موادی همچون مخلوط سیمان، رزین های پلیمری و همچنین ماسه سیلیسی تشکیل شده است که دارای مقاومت بالایی است. این نوع گروت دارای ویژگی هایی همچون مقاوم بودن در برابر آب و نمک، دارای مقاومت خمشی سایشی و کشش بالا و خاصیت آب بندکنندگی محیط می باشد.

گروت آماده منبسط شونده

گروت آماده منبسط شونده دارای مقاومت و پایداری بالایی است و از طرفی به راحتی سفت نمی شود. از ویژگی های این گروت نیز می توان به قابلیتت استفاده از آن در زیر صفحات صنعتی و ستون ها ، مقاومت فشاری وتاه مدت و همچنین مقاومت فشاری بلند مدت آن اشاره کرد.

ویژگی های گروت بتن

گروت بتن همانند ملات در صنعت ساختمان سازی برای پر کردن فضاها، شیارها و ترک ها مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که در متن بالا به آن اشاره کردیم گروت بتن از آب، ماسه، سیمان و سایر افزودنی ها تشکیل شده است.با ریختن گروت در فضاها و شیارهای خالی، مکان مورد نظر کاملا پر می شود و مقاومت سازه چندین برابر می شود. یکی از ویژگی های گروت بتن  این است که آب و سنگدانه ها در آن از یکیگر جدا یا ته نشین نمی شود.  از ویژگی های بارز این محصول می توان به قابلیت نگهداری آب ملات بتنی و سیمان اشاره کرد. در این بین به عنوان یک سیال جاری یوده که قوام بالایی نیز دارد.

مزایای گروت بتن

گروت بتن به عنوان یک ماده ترمیم کننده در صنعت ساختمان سازی به وفور استفاده می شود. ازجمله مزایای این مصالح می توان به مواردی همچون چسبندگی بالا، مقاومت بالا، مقاومت فشاری بالا، روان تر بودن نسبت به دیگر مصالح و عدم جمع شودگی اشاره کرد.

قیمت گروت بتن

با توجه به عملکرد مطلوب گروت و نقش آن به عنوان ترمیم کننده استفاده از آن در پروژه های ساخت و ساز امری بسیار ضروری است. در عین حال انواع متنوعی از گروت در بازار با قیمت های مختلف خرید و فروش می شود. البته قیمت گروت بتن در بازار با توجه ترکیب های این محصول تعیین می شود  اما برخی از عوامل هستند که بر قیمت گروت تاثیر بسزایی می گذارند این عوامل شامل مواردی همچون برند تولید کننده، شیوه بسته بندی محصول، نحوه ترکیب آن با آب، انتخاب مرکز عرضه و فروش و همچنین ترکیبات تشکیل دهنده آن می باشد.

در زمان انتخاب و خریداری گروت بتن به این نکته دقت داشته باشید که تولید آن طبق استانداردهای مشخص شده انجام گرفته باشد تا با بکارگیری آن در صنعت ساختمان سازی شاهد عملکرد خوب آن باشید.

 

سخن پایانی

گروت بتن به عنوان یک ترمیم کننده قابلیت بالایی در پر کردن فضاهای خالی، ترک ها و شیارها دارد. در زمان ریختن آن در مکان مورد نظر باید به این نکته دقت داشته باشید که سطح مورد نظر باید عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد. در ادامه باید مکان مشخص به درستی قالب گیری شوند تا هیچ گو.نه نشتی در آن رخ ندهد.

در برخ از مواقع برای گروت ریزی با حجم زیاد می توانید از پمپ مخصوص استفاده کنید. با توجه به کارایی این مصالح در صنعت ساختمان سازی برای پر کردن شکاف های عمیق از این مصالح استفاده می شود.  از طرفی گروت از متدوال ترین مصالح برای جلوگیری از تخریب فنداسیون و تکیه گاه ها در سازه های مختلف به کار گرفته می شود. در پروژه های ساخت و ساز برای جلوگیری از منتقل کردن نیروهای فشاری به تکیه گاه و وارد شدن فشار زیاد به کل سازه در برخی از مواقع نیاز است که هر کدام از نیروهای فشاری و کششی در سازه کنترل شود به همین علت در چنین شرایطی سازندگان از گروت به عنوان یک ماده ترمیمی استفاده می کنند.