چسب بتن

چسب بتن

چسب بتن

چسب بتن، چسبی است که در پروژه های ساخت و ساز  برای چسباندن بتن متخلخل به سطوح دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ماهیت سخت سطوح بتنی، فرمول های خاصی برای هر نوع ماده ای که باید به آن بچسبانید ایجاد می شود. در واقع می‌توانید از چسب ساختمانی برای چسباندن فلز به بتن، تثبیت معابر در حال فرو ریختن و حتی سنگ‌های باغچه استفاده کنید. چسب های بتن چسب هایی هستند که به طور ویژه برای چسبیدن به بتن، بلوک، سنگ و سایر مصالح بنایی تولید می شوند. در ادامه با ما همراه شوید تا در این رابطه اطلاعات مفیدی بدست آورید.

انواع چسب بتن

چسبندگی بتن برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به درون بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع متنوعی از چسب بتن در بازار موجود است که در ادامه به شرح هر یک به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

اپوکسی یکی از موادی است که مقداری چسب سنگ تراشی از آن ساخته می شود از ویژگی های مطلوب  این نوع چسب می توان به  دوام و مقاومت آن در برابر آسیب های محیطی یا شیمیایی اشاره کرد. از آنجایی که  بتن در معرض محیط‌های بیرونی یا حتی محیط‌های سخت داخلی مانند زیرزمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، دوام و ماندگاری  آن  اهمیت بالایی دارد و باید برای ماندگاری بتن از این نوع چسب استفاده کرد.

رزین جزء دیگری است که در بسیاری از چسب های باندینگ یافت می شود بیشتر چسب های مبتنی بر رزین می توانند به سرعت خشک شوند و وزن زیادی را بدون کوچک شدن بیش از حد در هنگام خشک شدن تحمل کنند. در واقع این نوع چسب بتن اغلب در باند فرودگاه ها، بزرگراه ها و سازه های پارکینگ یافت می شود با توجه به بافت و ساختار مستحکم چسب رزین از این نوع چسب اغلب در پروژه های سنگین استفاده می شود.

اپوکسی و رزین هر دو چسب هایی هستند که می توانند برای چسباندن بتن استفاده شوند . هر دوی این چسب کارآیی بالایی در چسبیدن سوح بتنی و پر کردن درزها و ترک های موجود بر روی بتن دارند در واقع این چسب ها برای اکثر پروژه های فضای باز، ملات و.... معمولا ایده آل است. اگرچه اکنون محصولات قوی تری در بازار وجود دارد، اما استفاده از این دو نوع چسب هنوز هم رایج است.  در واقع جایگزینی یا چسباندن مجدد آجر روی حصار تنها نمونه ای از کارهایی است که نیاز به چسب سنتی بتن  ملات دارد. ملات معمولاً از آهک، ماسه، آب و چند نوع سیمان مختلف تشکیل شده است و معمولاً در بطری‌های فشاری، وان یا لوله‌ها یافت می‌شود در واقع چسب ملات عامل اتصال ایده آل برای پروژه های بتنی در فضای باز است.

مهم نیست که چه نوع چسبی استفاده می شود، به طور کلی چند قانون وجود دارد که هنگام استفاده از آن باید به خاطر بسپارید. سطح بتن باید همیشه تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. شاید تمیز کردن سطوح بتنی کمی سخت به نظر برسد  اما حتی جارو کردن منطقه قبل از استفاده از محصول بسیار مفید است و چسب به راحتی بین سطوح بتنی قرار می گیرد . به این نکته دقت داشته باشید که سطح بتنی همچنین باید خشک باشد و خیلی سرد یا داغ نباشد، زیرا عامل چسبنده احتمالاً به چنین سطوحی نمی چسبد.

کاربرد چسب بتن آب بندی

چسب آب بندی بتن کارآیی بالا دارد در واقع از این محصول در موارد زیادی استفاده می شود. چسب بتن به دلیل قابلیت چسبندگی بالایی که دارد در ساخت استخر از آن استفاده می شود علاوه بر این از این چسبها در ساخت فونداسیون نیز استفاده می شود. ساخت سر ستون، ضد آب کردن کاشی‌های پودری، خمیری و همچنین سنگ‌های آنتیک، ساخت آب‌نما و نماهای باران‌گیر، چاله آسانسور، ساخت انواع سقف مانند سقف آجری، سیمانی، ایرانیت سیمانی، سفالی اشاره کرد همچنین از این چسب های بتن در ساخت و آب بندی انواع جدل، بلوک، موزائیک و سازه‌هایی کاربرد دارد که در تماس مستقیم با آب هستند نیز استفاده می شود. با توجه به عملکرد بالای چسب ضد آب بند بتن از این مدل چسب ها به عنوان بهترین جایگزین‌ مواد نفتی، ایزوگام، قیر بکار گرفته می شود. از طرفی از چسب های بتن در سازه هایی که در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه UV هستند نیز بکار گرفته می شود.

مزایای چسب آبندی بتن

چرا آب بندی سطوح بتنی و بنایی مهم است؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که در مکان هایی که یخ زدن و ذوب شدن معمول است، بتن ممکن است مایعات را جذب کند و در صورت انبساط بعدا منجر به آسیب آن شود. بتن یک مصالح ساختمانی متخلخل است، بنابراین آب بندی آن می تواند طول عمر آن را بهبود بخشد علاوه بر این، درزگیرها ممکن است رنگ آن را بهبود بخشند.

درزگیرها معمولاً در کاربردهای درجه بالاتر که بتن اغلب در معرض رطوبت و ترافیک است مانند پارکینگ ها، کف های صنعتی و سایر سطوح بتنی بیرونی استفاده می شود.

مزایای آب بندی کف و دیوارهای بتنی و بنایی با استفاده از چسب آب بندی بتن عبارت اند از:

چسب آب بندی بتن  مانع از زدن کپک بر روی بتن می شود.

طول عمر سطح بتن را افزایش می دهد

از سطح بتن برای مدت طولانی تری نسبت به عدم آب بندی محافظت می کند.

بتن ترک خورده یا آسیب دیده ظاهر زیبایی ندارد که با استفاده از چسب آب بندی ظاهر آن بهبود می یابد.

عملکرد چسب آب بندی بتن

چسب های بتن چسب هایی هستند که به طور ویژه برای چسبیدن به بتن، بلوک، سنگ و سایر مصالح بنایی ساخته شده اند.

چسب بتن در انواع ظروف برای استفاده آسان وجود دارد. برای کارهای کوچک و تعمیرات خانگی، می توان از یک ظرف فشرده برای چسباندن چسب در جایی که نیاز است استفاده کرد. برای مشاغل بزرگتر و پیشرفته تر، ممکن است به یک تفنگ درزگیر نیاز داشته باشید

چسب ساختمانی برای بتن ممکن است بر پایه پلی اورتان یا اپوکسی باشد در واقع ممکن است یک جزء یا دو جزء باشد که قبل از استفاده باید مخلوط شوند. به این نکته دقت داشته باشید که همیشه برچسب روی چسب را برای دستورالعمل بررسی کنید. عملکرد چسب بتن به گونه ای است که به خوبی درزها و ترک های موجود بر روی سطح بتن را می توان با استفاده از آن پوشش داد.

سخن پایانی

امروزه در صنعت ساختمان سازی، پل سازی و ساخت سازه از چسب بتن برای بالا بردن طول عمر بتن استفاده می شود. مهمترین ویژگی چسب بتن، افزایش چسبندگی بتن به یکدیگر است تا درزها و ترک ها به خوبی پوشش داده شوند. چسب های بتن چسب هایی هستند که به طور ویژه برای چسبیدن به بتن، بلوک، سنگ و سایر مصالح بنایی تولید می شوند.