ملات ترمیم‌کننده بتن و انواع آن

شاید با سوالاتی از قبیل  موارد زیر مواجه شوید ملات ترمیم بتن چیست؟ ملات ترمیم بتن را چگونه باید ساخت؟ملات ترمیم بتن چه کاربردی دارد؟ همه این سؤالات در مورد ملات بتن برای شما پیش خواهد آمد بنابراین قبل از اینکه ملات بتن را بشناسید بهتر است تعریف مختصری ا بتن را برای شما ارائه دهیم.

بتن یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت‌وساز است که  از ترکیب موادی همچون پلیمرها،الیاف،سیمان و مواد افزودنی تولیدشده است. درواقع می‌توان ملات بتن را از ترکیب همین مواد نیز به دست آورد.

بتن انواع متنوعی دارد که با ترکیب آن با سایر مصالح کاربردهای متنوعی دارد.از مزایای تولید بتن این است که ماده اولیه آن در دسترس بوده و از طرفی قیمت ارزانی هم دارد. در برخی از مواقع براثر برخی از عوامل بتن دچار تخریب می‌شود که برای ترمیم آن ملات بتن بکار می‌رود. ملات ترمیم‌کننده بتن آسیب‌های سطح بتن را به‌خوبی ترمیم می‌کند. ملات ترمیم کنند بتن علاوه بر اینکه آن را بتن را ترمیم می‌کند شکل آن را به حالت اولیه بدون هیچ آسیب‌دیدگی برمی‌گرداند.
ملات ترمیم بتنی

آسیب‌های بتن

بتن یکی از مصالح اصلی در ساخت‌وساز است که از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. بتن یک مصالح پرکاربرد است که دوام و طول عمر سازه را بالا می‌برد. البته در طول زمان برخی از عوامل همچون محدودیت‌های مصالح، طراحی و ساخت و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی به بتن آسیب می‌رساند. آسیب‌هایی که به بتن وارد می‌شود بر ساختار و عملکرد بتن و همچنین زیباسازی بتن تأثیر منفی دارد و زیباسازی سازه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. ازجمله عوامل آسیب بتن می‌توان به مواردی همچون حمله شیمیایی، آرماتور خوردگی، کربناته کردن، خسارت آتش‌سوزی، مرطوب بودن بیش‌ازحد بتن و اضافه‌بار و اثرات آن اشاره کرد.

ترمیم بتن

اگرچه بتن یک ماده مستحکم بادوام بالا است بااین‌حال برخی از عوامل مختلف هستند که مقاومت بتن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و به بتن آسیب می‌رسانند. از طرفی خرابی و آسیب در سطح بتن به‌مرورزمان استحکام بتن را به‌مراتب کاهش می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین پیشامدی بهتر است برای ترمیم آسیب بتن از ملات بتن استفاده کرد.

ترمیم بتن به معنی اصلاح مصالح خراب‌شده یا اجزای معیوب با استفاده از ملات بتن است. درواقع به کمک‌ترمیم بتن می‌توان عمر مفید سازه را افزایش داد. کارفرمایان با استفاده از ملات ترمیم‌کننده سعی می‌کنند سطوح آسیب‌دیده بتن را ترمیم کنند.

 ملات ترمیم‌کننده بتن و انواع آن

ملات ترمیم‌کننده بتن چیست؟

استفاده از بتن تنها برای ساختمان‌سازی محدود نمی‌شود بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد.

از بتن در ساخت دیوار، کف، ستون، تیر و سقف ، پل‌سازی و... استفاده می‌شود. کوچک‌ترین آسیب در بتن  موجب آسیب‌های جدی‌تر در بتن می‌شود که مشکلات بزرگ‌تری نظیر تخریب سازه را به همراه خواهد داشت.

در برخی از مواقع در صورت عدم رعایت ضوابط و قوانین اجرا بتن دچار آسیب خواهد شد و برای ترمیم بتن از ملات ترمیم‌کننده استفاده می‌شود.

 

انواع ملات ترمیم‌کننده بتن

اگر سطوح بتن دچار آسیب شود باید با توجه به میزان آسیب به وجود آمده بر روی آن ملات ترمیم‌کننده بتن را انتخاب کرد.

بنابراین انتخاب ملات ترمیم‌کننده بتن به میزان آسیب و همچنین عملکرد مورد انتظار در ترمیم سطح آسیب‌دیده بتن دارد.

انواع ملات ترمیم‌کننده بتن به شرح زیر است:

 

ملات ترمیمی سیمانی بتن

ملات ترمیمی سیمانی بتن از موادی همچون ماسه، سیمان پرتلند و آب ساخته‌شده است. از ملات ترمیمی سیمانی بتن  برای لایه‌های نازک آسیب‌دیده بتن استفاده می‌شود.

البته به علت انقباض‌های به وجود آمده از خشک‌شدگی احتمال بروز ترک بر روی ملات وجود دارد. البته این نوع ملات قدرت چسبندگی بالایی ندارد و به‌خوبی نمی‌تواند بخش‌های جداشده بتن را به هم وصل کند.

 

ملات ترمیمی پلیمری بتن

مواد تشکیل‌دهنده ملات ترمیمی پلیمری بتن، ماسه،سیمان، پلیمر واب است. البته پلیمرهای که در این ملات استفاده می‌شود ممکن است از رزین‌های مایع، پلیمر محلول در آب، پودر پلیمری قابل پخش مجدد و لاتکس‌های پلیمری باشد.

افزودن این پلیمرها به ترکیب این ملات موجب مقاومت بالای آن در برابر خوردگی در اثر واکنش شیمیایی می‌شود. از طرفی قدرت چسبندگی را افزایش  و همچنین مقاومت ترک‎ها را نیز بر روی سطوح بتن افزایش می‌دهد. استفاده از این ترمیم‌کننده گزینه مناسبی را برای سطوح آسیب دیدن بتن است.

 

ملات ترمیم‌کننده بتن بر پایه اپوکسی

ملات ترمیم‌کننده بتن بر پایه اپوکسی یکی دیگر از انواع ملات بتن است که از ترکیب موادی همچون پرکننده‌های معدنی، حلال، بایندر،رزین اپوکسی و برخی دیگر از مواد افزودنی تشکیل‌شده است.

ملات‌های ترمیم‌کننده بتن اغلب به حالت دوجزئی و یا سه‌جزئی هستند. رزین و یک عامل پخت از ملات‌های ترمیمی دوجزئی اپوکسی می‌باشند.  عامل سخت کنند و پودر سنگ‌دانه‌ها  و رزین نیز از ملات ترمیمی اپوکسی سه جزئی هستند که کاربرد زیادی در تعمیرات فوری و بالا بردن مقاومت بتن دارند.
ملات ترمیمی آسیب های بتن

نحوه استفاده از ملات ترمیم‌کننده بتن

قبل از استفاده از ملات تریم کننده بتن باید سطح بتن را به‌خوبی تمیز کرد تا هیچ‌گونه گردوغباری و مواد روغنی بر روی آن نباشد. البته برای اینکه ملات ترمیم‌کننده به سطوح بتن به‌خوبی بچسبد باید سطح زیر کار که زبر است راکمی مرطوب کرد. البته می‌توان از پرایمرزیرسازی برای آماده‌سازی بهتر استفاده کرد. به‌طورمعمول حدود 15 الی20 درصد از وزن پود را با آب‌ترمیم کنید و به‌خوبی مخلوط‌کنید تا حالت خمیر شکل به خود بگیرد بعدازآن به مدت  ده دقیقه مخلوط را خوب به هم بزنید. در آخر که ملات ترمیم‌کننده بتن آماده شد حدود 35 دقیق زمان مصرف آن است که قبل از مصرف نیز حتماً ملات ترمیم‌کننده بتن را به‌خوبی به هم بزنید.

 

سخن پایانی

در برخی از مواقع نقص در ساخت‌وساز موجب آسیب‌دیدگی در بتن می‌شود که در صورت عدم استفاده از ملات بتن احتمال تخریب و کاهش استحکام سازه وجود دارد. البته برخی از آسیب‌هایی که به بتن وارد می‌شود کوچک بوده و با یک ساییدگی ساده هم ترمیم خواهد شد.

 

به این نکته دقت داشته باشید که در صورت آسیب به سطوح بتن در اثر برخی از عوامل مختلف باید با آسیب کنار آمد و با استفاده از ملات ترمیم‌کننده بتن آن را ترمیم کرد. در صورت آسیب‌های جدی‌تر باید بتن دیگری را جایگزین بتن آسیب‌دیده کرد.

ما در این مقاله به عوامل آسیب بتن و ملات ترمیم‌کننده بتن پرداختیم امیدواریم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار بدهیم.