ضد یخ بتن

ضد یخ بتن

امروزه در شهر های کوچک و بزرگ کشور شاهد نوسازی بافت فرسوده هستیم، که یک یا چند خانه کلنگی را تخریب میکنند و به جای آنها آپارتمان های نو ساز بنا میکنند. ساختمان های نوسازی که جایگزین بافت فرسوده‌ی شهر میشوند از استحکام و امنیت بیشتری برخوردار هستند، این ساختمان ها از اسکلت های بتنی یا برای سازه های بزرگ تر اسکلت هایی فلزی استفاده میکنند، اما در این میان تعداد ساختمان هایی که از اسکلت بتنی اسفاده میکنند بیشتر از تعداد ساختمان هایی است که از سازه های فلزی ساخته میشوند.

هدف اصلی تبدیل بافت فرسوده شهر به ساختمان های نوساز، ایجاد امنیت در برابر فروریختگی و همچنین تضمین سلامت و امنیت ساکنان در حین بهره برداری از ساختمان است، از همین رو مهمترین نکته در ساخت ساختمان های نوساز رعایت تمامی نکات ایمنی و همچنین استفاده از بهترین متریال است، که مهمترین چیزی که باید به نکات ایمنی آن توجه داشت اسکلت اصلی ساختمان است، لذا در ساختمان های سازه بتنی به کیفیت بتن و سلامت آن و همچنین نکات ایمنی و فنی مهندسی در حین بتن ریزی باید توجه داشت. یکی از موارد فنی که در فصول سرد سال یا در مناطق سردسیر باید در بتن ریزی رعایت شود استفاده از ضد یخ بتن میباشد که در ادامه به شرح بیشتر درباره آن میپردازیم.

ضد یخ بتن چیست؟

بتن ریزی در فصل های سرد مشکلات زیادی را برای پیمانکاران بتن ریزی به همراه دارد یکی از مهم ترین مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم میکنند یخ زدگی آب موجود در ترکیب بتن، در اثر سرمای هوا است، که باعث میشود تا عمل هیدراسیون بتن دیر تر انجام شود و در نتیجه بتن نیز دیر تر به مقاومت میرسد و در اثر این فرایند شاهد کاهش استحکام و دوام بتن خواهیم بود حتی ممکن است به مرور زمان ترک یا ورقه ورقه شدن بتن را شاهد باشیم، که این موضوع قطعا برای هر پیمانکاری نامطلوب است. برای حل این مشکل و جلوگیری از یخ زدگی آب موجود در ترکیب بتن یکی از راهکار های مناسبی که وجود دارد استفاده از ضد یخ بتن است. ضد یخ بتن موادی شیمیایی است که با واکنش های شیمیایی‌ای که در بتن انجام میدهد دمای انجماد آب بتن را کاهش میدهد و مانع یخ زدن آب بتن در دمای پایین میشود. طی این فرایند عمل هیدراسیون بتن با سرعت مطلوب انجام میشود و بتن هم در مدت زمان مطلوبی کسب مقاومت میکند و دیگر شاهد خرابی بتن و یا عدم استحکام بتن نخواهیم بود.

انواع ضد یخ بتن

به طور کلی ضد یخ بتن را به دو دسته‌ی ضد یخ بتن پودری و ضد یخ بتن مایع تقسیم میکنند که هر کدام از آنها عملکرد خاص خود را دارند.

ضد یخ بتن پودری: ضد یخ بتن پودری از نمک های مختلف، مواد معدنی و کلسیم کلرید تشکیل شده است، مواد موجود در این نوع ضد یخ بتن سرعت هیدراسیون را افزایش میدهد و همچنین باعث تولید گرما و گرم کردن بتن واکنش سخت شدن بتن را تسریع میبخشد، همانطور که گفته شد در ترکیب ضد یخ بتن پودری نمک های معدنی نیز وجود دارد که موجب میشود دمای انجماد آب کاهش پیدا کند و باعث میشود در دماهای پایین حتی اگر گرمای تولید شده از واکنش هیدراسیون بتن به اندازه کافی نباشد باز هم بتن دچار یخ زدگی نشود

ضد یخ بتن مایع: ضد یخ بتن مایع از ترکیباتی بر پایه‌ی سدیم نیتریت و کلسیم نیتریت تهیه و ساخته شده است. ضد یخ بتن مایع نیز همانند ضد یخ بتن پودری به وسیله‌ی بالابردن سرعت واکنش هیدراسیون و در نتیجه‌ی آن تولید گرمای بیشتر از یخ زدن بتن جلوگیری میکند و مانع انجماد آب داخل بتن میشود، همچنین سرعت گیرش و کسب مقاومت بتن را تا بیش از دو برابر  افزایش میدهد.

 

عملکرد های ضد یخ بتن

کار اصلی ای که ضد یخ بتن انجام میدهد این است که مانع یخ زدگی آب موجود در ترکیب بتن میشود چرا که تا زمانی که آب به صورت مایع در ترکیب بتن وجود دارد واکنش هیدراسیون انجام میشود پس در نتیجه اگر آب منجمد شود واکنش هیدراسیون به خوبی انجام نمیشود، پس کار اصلی ضد یخ بتن این است که از انجماد آب جلوگیری کند تا آب بتواند با سیمان واکنش دهد و ماده‌ای که آنرا تحت عنوان چسب سیمان میشناسند تشکیل دهد. از دیگر کار هایی که ضد یخ بتن قادر است انجام دهد این است که مانند کاتالیزگر عمل کند و سرعت واکنش هیدراسیون را افزایش دهد، همانطور که میدانید طی واکنش هیدراسیون گرما تولید میشود در نتیجه هنگامی که سرعت واکنش هیدراسیون افزایش میابد به طبع گرمای حاصل از واکنش هم افزایش میابد و موجب میشود تا گیرش بتن زود تر اتفاق بیافتد و بتن زود تر مقاومت کسب کند.

البته باید به این نکته توجه داشت که این تسریع در انجام واکنش مناسب هوای سرد است و اگر در آب و هوای گرم از موادی استفاده شود که گیرش بتن را تسریع ببخشد، به دلیل گرمای هوا و گرمای تولید شده در بتن، آب موجود در بتن به سرعت از دست میرود و عملا بتن کارایی خود را از دست خواهد داد.

مزایای ضد یخ بتن

تا به اینجا به صورت اجمالی متوجه شدیم که نحوه عملکرد ضد یخ بتن به چه صورت است و حتما متوجه مزیت های این ماده‌ی جادویی و کارآمد شده اید، از مزیت های ضد یخ بتن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم ترین مزیت ضد یخ بتن این است که چالش ها و مشکلات بتن ریزی در فصل های سرد سال را برای کارفرمایان حل کرده است و این امکان را برای آنها فراهم کرده تا بتوانند در دمای منفی صفر نیز کار بتن ریزی را به نحو احسن انجام دهند.

دیگر مزیت ضد یخ بتن این است که از ساختار بتن به طور کامل محافظت میکند.

همچنین میتوان به این نکته نیز اشاره کرد که مقاومت و قدرت تحمل بار مربوط به سازه بتنی را افزایش میدهد و مانع تر خوردگی سازه های بتنی میشود.

قیمت خرید ضد یخ بتن

قیمت ضد یخ بتن مایع که به صورت لیتری در بازار عرضه میشود؛ به دلیل نوسانات قیمت، شما جهت اطلاع از قیمت به روز  با شماره های ذکر شده ارتباط بگیرید، البته لازم به ذکر است که این محصول به صورت بشکه‌ای و گالون 20 و 25 لیتری نیز عرضه میشود.

همچنین قیمت ضد یخ بتن مایع در برخی برند ها که به صورت کیلویی عرضه میشود، به ازای هر کیلوگرم محاسبه می شود.