ساخت و ساز سازه های بتنی

ساخت و ساز سازه های بتنی

امروزه   افزایش جمعیت سبب شد تا ساختمان سازی بیشتر شود و بر همین اساس برای استحکام و مقاومت ساختمان ها  از سازه های بتنی استفاده می­شود. سازه های بتنی در بسیاری از بلایا از جمله باد و زلزله نقش مهم و بسزایی دارد. همچنین برای ساخت و ساز سازه های بتنی از بتون آرمه که شامل: شن، ماسه، سیمان و پولاد است استفاده می­شود.

بتن را همراه با قالب می­توان به هر شکل ومنظور مانند ساخت پل استفاده نمود.  بتن همراه با سیمان می­تواند از یک تیر ساده تا سازه های پیچیده را بسازند و دوام سازه بتنی را بسیار زیاد کنند.

مصالح به کار رفته در سازه های بتنی، نشان دهنده مقاومت و استحکام آن است. سازه های بتنی در مواردی مانند فوندانسیون، ستون ها، پله ها و سقف ها کاربرد زیادی دارند. مهم ترین قسمت های یک سازه بتنی، ستون و فوندانسیون آن می­باشد که به عنوان المان اصلی بار ساختمان در نظر گرفته شده اند. به طور کلی سازه های بتنی انواع مختلفی دارند و در عین حال، معایب و مزایایی نیز دارند که هر کدام را در ادامه مقاله می­خوانیم و بیشتر با سازه های بتنی آشنا خواهیم شد.

معایب و مزایای سازه های بتنی :

 مطالعه کارشناسان نشان می­دهد که سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی امن تر و مقاومت بیشتری دارند.  سازه های بتنی هم مانند سازه های دیگر  معایب و مزایای خاص خود را دارند. یکی از مزایای سازه های بتنی، هزینه کم تر آن است که به دلیل مواد رایجی مانند شن و ماسه مقرون به صرفه و قابل دسترس می­باشند و نیاز به نگهداری و محافظت کم تری در زمان بهره برداری دارد.  با استفاده از بتن در زمان پی ریزی ساختمان، هنگام بلایای طبیعی از جمله طوفان و زلزله از آسیب های جدی و خسارت های ناشی از آن به مراتب کم خواهد شد. بتن مقاومت زیادی در برابر حرارت  دارد و در مواقع آتش سوزی ساختمان،  می­تواند  درجه حرارت بالا را تحمل کند و مدتی در آتش سوزی باشد بدون آنکه فرو بریزد.

معایب سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی این است که وزن بسیار بالا تری دارند و به همین خاطر تحمل نیروی کششی کمتری دارند. در سازه های بتنی شرایط جوی و هدر رفتن مصالح از دیگر عیب های آن می­باشد. همچنین با گذشت زمان، بتن دچار افت می­شود و به همین خاطر ارزش آتی سازه های بتنی کم می­شود. در ساخت و ساز هایی که از سازه های بتنی استفاده شده است، گرما و سرما به راحتی به داخل آن نفوذ می­کند و برای جلوگیری از این مسئله می­بایست از عایق بندی کمک گرفت که همین امر سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می­شود، و این نکته را نیز در نظر داشته باشید که امکان ترمیم هرگونه آسیب بافت سازه بتنی کار بسیار دشواری است و نیاز به زمان اجرای بالایی دارد.

انواع سازه های بتنی :

دیوارهای بتنی، کانال های بتنی،  پل های بتنی، منابع آب بتنی، سد های بتنی و همچنین ساختمان های اسکلتی بتنی از انواع سازه های بتنی می­باشند که هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد. دیوارهای بتنی شامل دیوارهای حائل و دیوارهای برشی هستند. برای مقاومت بیشتر در مقابل زلزله از دیوارهای برشی استفاده می­شود و برای جلوگیری از ریزش ساختمان از دیوار های حائل استفاده می­شود. پل هایی که بر روی آن ها ماشین ها تردد می­کنند، مقاومت پل بسیار حائز اهمیت است و به همین منظور از پل های بتنی استفاده می­شود.

 برای نگهداری آب نیاز مند منبع با استحکام بالا هستیم که از منبع آب بتنی استفاده می­شود که یکی دیگر از انواع سازه های بتنی است. به علت حجم بالای آب در پشت سد ها،غلبه بر این نیرو در ساخت سد ها بسیار مهم است که سد های بتنی ساخته شوند. برای ساخت و ساز ساختمان با سازه های بتنی، ابتدا فوندانسیون انجام می­شود که تمامیه بار ساختمان توسط ستون ها بر روی فوندانسیون است و بعد ستون ها و دیوارهای برشی و در نهایت در سقف استفاده می شود. .  سازه های بتنی شامل دو بخش عمودی و افقی می­با شند، بخش عمودی مربوط به ستون ها و بخش افقی مربوط به تیر ها هستند.

چرا از اسکلت بتنی استفاده می­کنند ؟

اسکلت بتنی یکی از انواع سازه های بتنی می­باشد که امروز بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد.برای انتخاب اسکلت بندی ساختمان مواردی مانند شرایط آب و هوایی، شرایط و کیفیت اجرا و مسائل اقتصادی را در نظر می­گیرند. که اسکلت بتنی با موارد ذکر شده سازگار تر از اسکلت فلزی می­باشد. اسکلت بتنی را عمدتا در بخش هایی قرار می­دهند که در واقع بیشترین فشار و بار را تحمل می­کنند زیرا نقش مهمی در استحکام و تحمل فشار دارد.

بتن به دلیل مواد منعطفی مثل شن و ماسه، قابلیت شکل پذیری خوبی دارد. همچنین همه اجزای بتن به عنوان مصالح در دسترس و ارزان قیمت به حساب می­آیند. یکی از دلایل مهمی که از اسکلت بتنی استفاده می­شود این است که در طولانی مدت نه تنها مقاومت خود را از دست نمی­دهد، بلکه با گذشت زمان سیمان هیدراته می­شود و باعث افزایش مقاومت می­شود. به علت مقاومت بالا در برابر آب و آتش از اسکلت بتنی، افراد در ساخت و ساز استفاده می­کنند.

اسکلت بتنی در ساخت چه سازه هایی کاربرد دارد ؟

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، در حال حاضر یکی از کاربردی ترین اسکلت بندی ها، اسکلت بتنی بوده که از بتن آرمه استفاده می­شود و می­دانید که یکی از عوامل بسیار مهم ایمنی ساختمان، مقاومت آن می­باشد.  به علت رطوبت بالا در مناطق ساحلی اسکله ها، برج های بازدید و دیوارهای ساحلی اسکلت بتنی کاربرد دارد. در مناطقی هم که بارش زیادی دارند برای ساختمان سازی از سازه های بتنی استفاده می­کنند. به منظور مقاوم سازی ساختمان های مسکونی از اسکلت بتنی استفاده می­شود. در ساخت پل ها، سدها، دیوارهای حائل و ستون ها نیز کاربرد دارد. همچنین اسکلت بتنی در تانکرهای زیر زمینی، باند فرودگاه و استخر ها کاربرد ویژه ای دارد. اسکلت بتنی در ساخت سوله های هوایپما و کارخانه ها و کارگاه ها نیز کاربرد دارد.