راهکارهای پیشگیری از جمع شدگی بتن

تمام افرادی که در کار ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند می دانند که برای ساخت و ساز آپارتمان، مغازه، ویلا و یا .... در مراحل ابتدایی باید بتن ریزی انجام دهند. 

اما سوال اینجاست که چرا بتن جمع میشود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت جمع شدگی بتن به دلیل کاهش یافتن حجم بتن ریخته شده در قالب است که پس از تبخیر و از دست دادن آب این پدیده رخ می دهد و باعث می شود ترک هایی در سطح بتن شما نمایان شود. اما راهکارهایی برای از بین بردن جمع شدگی بتن وجود دارد که در این مقاله توضیحات بیشتری در این باره برای شما ارائه می دهیم پس تا آخر مقاله ما را همراهی کنید  تا با عوامل موثر بر جمع شدگی بتن آشنا شوید.

جمع شدگی بتن

خزش در بتن

نیروهای وارد شده در بتن با گذشت زمان تغییر شکل می دهند و طی این عوامل پدیده خزش در بتن رخ می دهد. در واقع خزش خاصیتی از بتن است که در اثر بارهای طولانی مدت تحت تاثیر یک نیروی ثابت تنشی محدوده الاستیک تغییر شکل می دهد. هنگامی که زمان بارگزاری افزایش پیدا کند نوع تغییر شکل نیز بیشتر می شود و حتی مقدار کل تغییرات ایجاد شده چند برابر تغییر شکل های کوتاه مدت‌، اثر تخریبی بر روی سازه شما می‌گذارد. پس به طور کلی بتن فقط در برابر بارهای کوتاه مدت می تواند الاستیک رفتار کند در صورتی که در طولانی مدت این موضوع رخ دهد خاصیت غیر الاستیک از خود نشان می دهد.

 

کاهش میزان جمع شدگی در بتن

برای اینکه جمع شدگی بتن را کاهش دهید باید عوامل تاثیر گذار که باعث تشدید جمع شدگی می شود را بررسی و شناسایی کنید. از مهمترین عوامل که می تواند بر روی میزان خزش بتن تاثیر گذار باشد عبارتند از:

جنس و مقدار مصالح سنگی

در ساخت بتن اگر میزان مصالح سنگی بیشتر از سیمان مورد استفاده قرار گیرد و سنگدانه های موجود در آن سخت تر باشند قطعا میزان خزش در  آن به دلیل مقاومت کمتر مصالح کمتر می شود.

میزان مقاومت فشاری در بتن

خزش در بتن با مقاومت رابطه معکوس برقرار می‌کند به همین دلیل می توان گفت با نسبت آب به سیمان رابطه ای مستقیم دارد و در نهایت به دلیل اینکه میزان سیمان می تواند مقاومت فشاری بتن را تغییر دهد می تواند موجب تغییر در مقدار خزش هم شود. اما توجه کنید که سیمان تا وقتی بر خزش تاثیر می‌گذارد که بر مقاومت بتن در زمان بارگزاری هم اثر گذارد.

دما و رطوبت موجود در محیط

هرچه میزان نیروهای وارد شده بر بتن کمتر باشد میزان خزش هم کمتر خواهد بود.

راهکارهای پیشگیری از جمع شدگی بتن

عوامل موثر بر جمع شدگی بتن

پژوهشگران و کارشناسان با تحقیقات و آزمایشات متعدد درباره عوامل موثر بر جمع شدگی بتن دریافتند که مواد تشکیل دهنده بتن و خصوصیات آن، نسبت مواد تشکیل دهنده به هم، طرح اختلاط بتن خشکی و دمای محیط، اندازه عضو باربر در  جمع شدگی بتن تاثیر گذار است.

در واقع هرچه میزان آب در بتن تازه بیشتر باشد شرینکیج هم بیشتر می شود. به طور کلی محاسبات مربوط به جمع شدگی بتن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این محاسبات اغلب به کمک فرمول های مخصوص  توسط افراد خبره و متخصص انجام می شود.

علاوه بر تمام نکات گفته شده آرایش بتن هم جزء موارد مهم است زیرا سنگدلانه های موجود در آن از خاصیت های متفاوتی برخوردارند که در شرینکیج موثر هستند. نا گفته نماند؛ که میزان آب موجود در خمیر و میزان تبخیر آن هم از عوامل موثر بر جمع شدگی بتن است و شدت جمع شدن بتن به اندازه و ابعاد سازه و دمای محیط بستگی دارد.

انواع جمع شدگی بتن

پیشگیری از جمع شدگی بتن

جمع شدگی پلاستیک بتن

گرمای بیش از حد سبب تبخیر آب موجود در بتن می شود و ترک هایی در سازه پدید می آورد. در مواردی دیگر نیز دلیل ایجاد ترک جذب آب توسط سنگدانه رخ می دهد که سبب جمع شدگی پلاستیک می شود. برای اینکه از این نوع جمع شدگی جلوگیری کنید می توانید سطح بتن را با ورق های پلی اتیلن بپوشانید و یا اینکه قبل از ساخت بتن مواد آن را به درستی و به صورت کامل یکدست کنید. ناگفته نماند: که پودر المینیوم و سیمان از جمع شدگی پلاستیک بتن جلوگیری می کند.

جمع شدگی به صورت خشک شدن بتن

همان گونه که از نام این جمع شدگی مشخص است علت آن ناشی از کاهش آب در بتن است در واقع این نوع جمع شدگی بیشتر در اوایل ساخت سازه پدید می آید و سپس سرعت آن کاهش پیدا می کند

عواملی همچون انتخاب نوع مصالح مرغوب، استفاده آب و سیمان به نسبت درست، شرایط دمای مناسب، رطوبت بالا، میزان استفاده از سیمان و مواد افزودنی بتن و جنس سیمان بر روی کاهش جمع شدگی بتن به صورت خشک تاثیر زیادی دارد.

جمع شدگی خود به خودی بتن

در این نوع بتن تغییر حجمی زیادی مشاهده می کنید دلیل آن هم خارج شدن آب از حفره های مورینی در درون بتن است.

برای کاهش این نوع از جمع شدگی باید میزان دما کاهش پیدا کند و میزان استفاده از سیمان زیاد نباشد و ترکیباتی همچون کلسیم آلومینات در سیمان و ترکیبات موجود در بتن کمتر باشد.

جمع شدگی کربوناسیون در بتن

زمانی که بتن با گازهای متنوع همچون گاز کربن دی اکسید واکنش نشان دهد سطح بتن کربناته خواهد شد و خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و باعث جمع شدگی می‌شود. این نوع جمع شدگی معمولا در محیط هایی که دارای رطوبت متوسط هستند پدید می آید.

کلام اخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با جمع شدگی بتن و راه های پیشگیری از آن آشنا کنیم تا شما بتوانید در هنگام ساخت و ساز تمام موارد و نکات مهم را در نظر بگیرید تا از جمع شدگی بتن و عوامل موثر بر آن جلوگیری کنید زیرا  خزش در بتن می تواند خسارات جبران ناپذیری به سازه وارد کند و خرابی های زیادی پدید آورد. امیدوارم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.