ترمیم کننده های بتن

ترمیم کننده های بتن

بتن از مخلوط شدن سنگ دانه های ریز و درشت یا در واقع همان شن و ماسه به همراه یک خمیر سیمانی به دست می آید که پس از آب، دومین ماده پرکاربرد در زمین شناخته شده است.  امروزه این ماده یکی از اصلی ترین مواد ساختمانی در دنیا شناخته می شود. بتن پوسیده نمی شود و نمی سوزد. هزینه آن نسبتا کم است و می توان از آن در سنگفرش های کم ارتفاع، قاب های سازه ای محکم و نماهای خارجی استفاده کرد.

بتن،  دارای استحکام و دوام بالایی بوده و یک ماده مقاوم محسوب می شود. عواملی مختلفی هستند که بر روی بتن تاثیر می گذارند که باعث تخریب بتن می شوند. ترمیم سازه های بتنی به عنوان جایگزین و یا اصلاح مصالح، اعضای خراب شده است. ساختار های بتنی و ترمیم کننده های بتن، به مرور زمان و در طول فرآینده بهره برداری دچار تخریب و آسیب می شوند. این آسیب هایی که به سازه های بتنی در طولانی مدت و بنا به علت های مختلف وارد می شود انواع مختلفی دارد.

کارفرمایان به منظور حفظ و نگهداری ویژگی ها و شرایط سازه های بتنی برای کاربرد کامل سازه های بتنی و ترمیم کننده بتن در طول دوره پیش بینی شده اقدام به ترمیم آن ها می کنند. از سیستم های پاششی و یا ماله کشی، جهتد استفاده از ترمیم کننده بتن به کار برده می شود.

کاربرد های ترمیم کننده بتن :

ترمیم کننده بتن شیوه ای نوین است که برای بیشتر شدن عمر بتن و مقاوم کردن آن در برابر عوامل تخریب استفاده می کنند. ترمیم کنند بتن کاربرد ها و مزایای زیادی دارند که شامل : تعمیر کف های بتنی، ترمیم سطوح ناهمواری که در قالب بندی یا قالب برداری تشکیل شدند، تعمیر ستون و تیر پیش ساخته، تعمیرات سازه هایی که در مجارت آب و رطوبت هستند. این ها برخی از کاربرد های ترمیم کننده بتن هستند که حتی برای مرمت سطوح خارجب ساختمان نیز از آن استفاده می شود.

تمامی موارد تعمیر سازه ای که قابلیت استفاده پوششی یا ماله کشی را داشته باشد و به منظور محافظت از مقاوم سازی سازه های بتنی در معرض عوامل مهاجمی چون سولفات و کلراید از کاربرد های دیگر ترمیم کننده های بتن است. تعمیر تیرو ستون مسلح شده و تعمیر تمامی اجزای ساختمانی که تحت بارگذاری مکرر می شند نیز از کاربرد های دیگر است.

مزایای ترمیم کننده بتن :

ترمیم کننده های بتن دارای چسبندگی بالا بدون نیاز به مواد کمکی است و این قابلیت را دارد که رنگ آن باتوجه به رنگی که سطح دارد عوض می شود و همینطور مقاومت بالا در برابر یخبندان و ذوب در برابر مواد شیمیایی دارد و باعث ایجاد خمیری صاف و همگن می شود. به عبارت دیگر، تعمیر در واقع شیوه ای می باشد که به طولانی تر شدن عمر مفید واقعی سازه و رسیدن به عمر مفید سازه و طراحی کمک می نماید.

از مزایای  دیگر ترمیم کننده بتن، مقاومت آن در برابر سرما و گرما، به راحتی می توان از آن استفاده کرد و اجرای بسیار آسانی دارد. ترمیم کننده بتن بدون تغییر حجم در ملات باقی می ماند و همچنین بدون انقباض است. این ترمیم کننده ها چسبندگی بسیار بالا بر انواع سطوح با مصالح مدنی از جمله بتن می باشند.

ویژگی های ترمیم کننده های بتن :

ترمیم کننده های بتن بر پایه سیمان و لاتکس بدون انقباض بوده که از نفوذ پذیری کم و دوام طولانی برخوردار می باشد. مواذدی که از آن ها برای ترمیم بتن استفاده می شود باید دارای بهترین و بالاترین کیفیت باشند تا بتوانند هدف هایی که بر آن ها مشخص شده محقق شود.

در بیشتر موارد سرعت و مقدار مقاومت کسب شده در لحظات اولیه مورد نظر است، یکی از فاکتور هایی است که بیش از بقیه مورد توجه قرار میگیرد، شکل ظاهری آن و وزن مخصوص خمیری و مقاومت فشاری در 20 درجه سانتی گراد مطابق با استاندارد از ویژگی های تر میم کننده های بتن هستند.

انواع ملات های آماده ترمیم کننده بتن :

در این بخش می خواهیم با انواع ملات های ترمیم کننده بتن بیشتر آشنا شویم. ملات های تعمیری که بر پایه سیمان می باشند، معمولا آماده مصرف هستند و تنها کافی است که آن را با آب مخلوط کرده و شکل خمیر شود. خمیر تعمیری که دارای الیاف و لاتکس خشک است از مقاومت بالایی برخوردار است. ترمیم کننده بتن از گرانول های فاقد فلزی می باشد و عاری از یون کلر است.

در واقعذ ما در ترمیم بتن می خواهیم شرایط را به نحوی فراهم سازیم که سازه مشخصات خود را در دوره بهره برداری حفظ نماید.

 انواع ملات های آماده ترمیم کننده بتن:

  • ملات های نیمه پایمری
  • ملات های پایه سیمانی
  • چسب اپوکسی
  • چسب لاتکس
  • و انواع ملات های پلیمری

هر یک از انواع ترمیم کننده بتن که در بالا نام برده شد، دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که موجب می شود تا بتوان از آنها برای سازه های بتنی با شرایط خاص استفاده کرد. می توان از این مواد برای ترمیم، میزان مقاومت شیمیایی مورد نظر، مقدار بار وارد شده به منطقه مورد ترمیم استفاده کرد.

در کلام آخر

همانطور که در این مقاله صحبت کردیم ، برای مصارف عمومی و داخل ساختمان و فضا های بسته مانند زیر سازی های دیوار ها و کف، توصیه ما ترمیم کننده بتن می باشد. از ترمیم کننده های بتن برای پر کردن درزها و ترک های غیر سازه ای و حفره های میان بولت استفاده می کنند. از بتن به دلیل مقاومت و دوام بالایی که دارد برای ترمیم سازه ها و در موارد دیگر از آن استفاده می کنند.

با توجه به شرایط فرآیند اجرایی، بهره برداری و محدودیت های اقتصادی و زمانی و همچنین آسیب مواد و روش های مختلفی مانند ترمیم کننده های بتنی و یا ترمیم سازه های بتنی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده نمود. نکته حایز اهمیت در مورد ترمیم کننده بتن قیمت آن است که در تعمیرات خاص و با وجود ابعاد کوچک و یا اینکه کاربرد زیادی در شرایط اجرایی و بهره برداری خاص دارند مناسب و بسیار به صرفه است.