بهترین راهکار های بهبود خواص بتن

راهکار‌های زیادی برای بهبود خواص بتن وجود دارد. اصلی ترین عامل تاثیر گذار در بهبود خواص بتن، کم کردن آب اضافی بتن است. به غیر از این مورد، تنظیم طرح مخلوط با عیار سیمان زیاد، بهره گیری از مواد سیلیسی به جای قسمتی از سیمان و بهره گیری از الیاف فولادی، باعث بهبود خواص بتن می‌شود‌.

عوامل موثر در کیفیت بتن

عوامل موثر بر کیفیت بتن به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می‌شوند، سیمان، آب و ماسه و غیره به طور مستقیم بر مرغوبیت بتن اثر می‌گذارند و مقدار اسیدی و قلیایی بودن فضاء، وضعیت آب و هوا، مقدار نمک در محیط به طور غیر مستقیم می‌توانند روی مرغوبیت بتن اثر بگذارند‌.

وضعیت آب و هوا
یکی از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت بتن، وضعیت آب و هوایی بهره گیری از بتن است که واکنش هیدراتاسیون بتن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی مهندسان سفارش می‌کنند که همیشه بتن ریزی در هوای معتدل انجام شود تا سیمان در شرایط عادی سفت شود. اما در بعضی مواد بتن ریزی در هوای گرم یا سرد نیاز است هر یک به صورت خاصی مرغوبیت بتن را تغییر می‌دهند.

هوای سرد موجب می‌شود که هیدراتاسیون بتن کم سرعت شود و بتن در نهایت دیر سفت شود. یخ زدن بتن وهله بعدی است که استحکام بتن را کم می‌کند. به همین علت زمان ساخت بتن از ضد یخ بهره گیری می‌شود و از این راه دوباره سرعت هیدراتاسیون را به وضعیت اول برمی‌گردانند. زیاد بودن دما موجب می‌شود که سرعت بخار آب بتن افزایش پیدا کند و از کامل شدن فرآیند هیدراتاسیون پیشگیری می‌کند. به همین علت مرحله بتن ریزی را در شب انجام می‌دهند و یا مقدار آب در بتن را بیشتر برمی‌گزینند که عکس العمل هیدراتاسیون به سر انجام برسد.

آب
آب یکی دیگر از مواد به کار برده شده ساخت بتن است که مقدار مواد آلاینده و ظرفیت بهره گیری شده در آن می‌تواند مرغوبیت بتن را به طور کلی تغییر دهد. مقدار آبی که به بتن افزوده می‌شود، طبق خواسته مشتری و مکان بهره گیری شده از بتن است. به عنوان نمونه، در مکان‌هایی که به دوغاب بتن احتیاج است می‌توان مقدار آب زیادی را به بتن افزود، اما در بخش‌هایی که باید سریع سفت شوند احتیاج به پمپاژ بتن نیست، می‌توان از آب اندکی بهره گیری کرد.

 مرغوبیت آب برای ساخت بتن بسیار اساسی است. این موضوع بسیار تاکید شده است که اگر ممکن است از آب آشامیدنی برای ساخت بتن بهره گیری شود. در محل‌هایی که به آب آشامیدنی دسترسی نداشتید، در مرحله ابتدایی پیشنهاد می‌شود که بتن از کارخانه بتن آماده خریداری شود و از آب غیر آشامیدنی با میزان کم بهره گیری نمایید.

بهبود خواص بتن

نقش افزودنی‌های بتن در خواص بتن

علت استفاده از افزودنی‌ها، برای بهبود بخشیدن به خواص بتن است. بعضی از افزودنی‌ها برای زیاد شدن توانمندی بتن هستند، به عنوان نمونه نسل روان کننده‌های مختلف مطابق همان روش فوق روان کننده، موجب زیاد شدن مقاومت فشاری بتن می‌شوند.

 چسب بتن، یکی از افزودنی‌های بتن در خواص بتن است‌. چسب بتن موجب می‌شود  میان اجزای بتن چسبندگی افزایش پیدا کند و این موضوع سبب زیاد شدن مقاومت کششی بتن می‌شود. ابر روان کننده‌های بتن و سیستم کارکرد رزین سنگ مصنوعی تا حدودی مانند هم هستند. بنابر این با اضافه کردن رزین سنگ مصنوعی بر زیاد شدن مقاومت فشاری بتن تاثیر می‌گذارد.

راهکار های بهبود خواص بتن

 مواد افزودنی مختلف در بتن علاوه بر آب ، سنگدانه و سیمان که سه بخش مهم بتن به حساب می‌آیند، افزودنی نام گذاری می‌شوند. کلمه افزودنی ما را یاد ادویه می‌اندازد که برای زیاد شدن طعم و عطر به طعام خود می‌افزاییم. مواد افزودنی بتنی در مصالح گوناگون در بتن بهره گیری می‌شود. اکثر مواد افزودنی بتن برای بهتر شدن عملکردهای واکنش هیدراتاسیون به بتن افزوده می‌شوند و بعضی دیگر با عوض شدن اجزای خمیر سیمان بدون هیچ عکس العملی به مرغوبیت بتن یاری می‌کنند‌.

اما راهکار دیگر برای بهبود خواص بتن، بهره گیری از افزودنی‌ها است. برترین و پر استفاده ترین افزودنی برای بهبود خواص بتن، روان کننده‌های مختلف بتن می‌باشد. اما به غیر از همه ی این موارد، بهره گیری از سنگدانه مرغوب و دانه بندی منحصر به فرد هم باعث بهبود خواص بتن می‌شود. در حقیقت، تراکم زیاد یکی از راهکارهای شناسایی بتن با مرغوبیت بالا است‌.

 

افزایش مقاومت بتن

زیاد شدن مقاومت بتن با کنترل زمان
اصولا برای اینکه تاثیر دما را در زیاد شدن مقاومت بتن تعریف کنند، در حقیقت عمل آوری بتن در مکانی مرطوب و دمای متوسط است. در این وضعیت اگر عکس العمل‌های دانه‌های سیمان آبپوشیده نبودند اما ادامه داشتند، پیش بینی می‌شود که با زیاد شدن زمان عمل آوری بتن ، شاهد زیاد شدن مقاومت بتن باشیم. اگر آب لوله‌های مویینه بخار شده باشد، زیاد شدن زمان عمل آوری تاثیر زیادی در افزایش توانمندی بتن  نخواهد داشت.

زیاد شدن مقاومت بتن با کنترل رطوبت
مقدار رطوبت هوا تاثیر بسزایی در زیاد شدن مقاومت بتن دارد. با اهمیت به پژوهش‌های انجام شده به ازای یک مقدار معین آب به سیمان، بعد از شش ماه شاهد چند برابر افزایش توانمندی بتن در موقعیت مرطوب برخلاف  شرایط قبل خواهیم بود‌ روش کم شدن آب بتن به غیر از اینکه از مقدار سطح به حجم موثر است حتی می‌تواند با تغییرات آب وهوا و رطوبت فضاء تغییر یابد.

کیفیت بتن

سخن پایانی

در این متن به ارزیابی عواملی که موجب بهبود خواص بتن می‌شوند توضیحاتی را ارائه دادیم. از همه مهم تر برای اینکه خواص بتن افزایش یابد باید به آن افزودنی اضافه کنیم. افزودنی‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم هستند. آب  و ماسه سنگ  و وضعیت آب و هوایی مهم ترین افزودنی برای زیاد شدن خواص بتن به شمار می‌آیند. همیشه تاکید شده است برای افزودن آب به بتن از آب آشامیدنی استفاده شود.  درصورتی که سوالی برای شما ایجاد شد با کارشناسان ما تماس بگیرید.